Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
Fireklanger er som man skjønner akkorder med fire toner. De er bygd opp av terser fra en skala, på samme måte som treklanger. Tersene er annenhver tone i skalaen oppover. | Fireklanger er som man skjønner akkorder med fire toner. De er bygd opp av terser fra en skala, på samme måte som treklanger. Tersene er annenhver tone i skalaen oppover. | ||
- | I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. | + | I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. |
- | I disse musikksjangrene vil du finne at man kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper. | + | I disse musikksjangrene vil du finne at du kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper. |
- **Mollakkorder** (Cm, Cm#5, Cdim7, Cm6, Cm7b5, Cm7, Cm9, Cm9b5, Cm6/9, Cm11, Cm13, Cmmaj7, Cmmaj9). Merk at **forminskede akkorder** (Cdim7) og **halvforminskede akkorder** (Cm7b5) hører inn under mollakkordene. | - **Mollakkorder** (Cm, Cm#5, Cdim7, Cm6, Cm7b5, Cm7, Cm9, Cm9b5, Cm6/9, Cm11, Cm13, Cmmaj7, Cmmaj9). Merk at **forminskede akkorder** (Cdim7) og **halvforminskede akkorder** (Cm7b5) hører inn under mollakkordene. | ||
- **Dur-akkorder** (C, Caug, C6, C6/9, Cadd9, Cmaj7, CMaj7#5, Cmaj9, Cmaj9#11, Cmaj13...) | - **Dur-akkorder** (C, Caug, C6, C6/9, Cadd9, Cmaj7, CMaj7#5, Cmaj9, Cmaj9#11, Cmaj13...) | ||
- | - **Dominante akkorder** (C7, C7b13, C7b5, C7#5, C7#9, C7b9, C7#5#9, C9, C9#11, C13, C13b9, C11...). Blandt de dominante akkordene finner du også en undergruppe kalt **altererte dominantakkorder** (C7b5, C7#5, C7#5b9, C7#5#9, C7b5b9, C7b5#9, C7b9, C7b9b13, C7#9, C7#11). Disse skrives ofte bare slik: **Calt**. | + | - **Dominante akkorder** (C7, C7b13, C7b5, C7#5, C7#9, C7b9, C7#5#9, C9, C9#11, C13, C13b9, C11...). Blandt de dominante akkordene finner du også en undergruppe kalt **altererte dominantakkorder** (C7b5, C7#5, C7#5b9, C7#5#9, C7b5b9, C7b5#9, C7b9, C7b9b13, C7#9, C7#11). Disse skrives ofte bare slik: **Calt**. Her finner du også forminskede akkorder (dim7). |
+ | |||
+ | Akkorder innenfor hver av disse grupppene er utbyttbare, såfremt de passer med melodien. Det vil si, når det står Cmaj7 er det ikke noe i veien for at du spiller en annen durakkord som C6, C6/9 osv., dersom det passer med melodien og ikke skjærer seg. Det å veksle mellom de utbyttbare akkorder kan nettopp gjøres for å få en bedre [[: | ||
- | Akkorder i hver av disse grupppene er utbyttbare, såfremt de passer med melodien. | ||
===== Dur-akkorder ===== | ===== Dur-akkorder ===== | ||
Linje 51: | Linje 52: | ||
---- | ---- | ||
fortsettelse med flere bilder av øvrige akkorder inkludert omvendinger følger... | fortsettelse med flere bilder av øvrige akkorder inkludert omvendinger følger... | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Hvordan finne alle omvendingene av en fireklanger selv: | ||
+ | < | ||
+ |