Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:fireklanger [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. I jazz er det vanlig å sløyfe både kvinten og grunntonen i akkordene. Kvinten er unødvendig fordi den er den første overtonene, grunntonen er overflødig og kan skape problemer hvis du spiller med bassist. | I Jazz og Bossa Nova særlig er de fleste akkorder fireklanger. I jazz er du litt friere i forhold til akkordenes stemmeføringen. I jazz er det vanlig å sløyfe både kvinten og grunntonen i akkordene. Kvinten er unødvendig fordi den er den første overtonene, grunntonen er overflødig og kan skape problemer hvis du spiller med bassist. | ||
- | I disse musikksjangrene vil du finne at man kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper. **Dur-akkorder** (Cmaj7, C6, Cmaj9...), **dominante | + | I disse musikksjangrene vil du finne at man kan dele inn akkordene i tre hovedgrupper. |
+ | |||
+ | - **Mollakkorder** (Cm, Cm#5, Cdim7, Cm6, Cm7b5, Cm7, Cm9, Cm9b5, Cm6/9, Cm11, Cm13, Cmmaj7, Cmmaj9). Merk at **forminskede akkorder** (Cdim7) og **halvforminskede akkorder** (Cm7b5) hører inn under mollakkordene. | ||
+ | - **Dur-akkorder** (C, Caug, C6, C6/9, Cadd9, Cmaj7, CMaj7#5, Cmaj9, Cmaj9#11, Cmaj13...) | ||
+ | - **Dominante | ||
+ | |||
+ | Akkorder i hver av disse grupppene er utbyttbare, såfremt de passer med melodien. Det vil si, når det står Cmaj7 er det ikke noe i veien for at du spiller en annen durakkord som C6, eller C6/9, dersom det ikke skjærer seg. Det å veksle mellom de utbyttbare | ||
===== Dur-akkorder ===== | ===== Dur-akkorder ===== | ||
Linje 25: | Linje 32: | ||
{{akkorder: | {{akkorder: | ||
- | **Øvelse 1 :** Øve på å bytte mellom omvendingene av disse akkordene i første rad, oppover og nedover. Dernest ta for deg akkordene i andre rad osv. | + | **Øvelse 1:** Øve på å bytte mellom omvendingene av disse akkordene i første rad, oppover og nedover. Dernest ta for deg akkordene i andre rad osv. NB! Viktig å passe på at du med en gang øver inn å ta grepene på en sånn måte at du demper strenger som ikke skal klinge! |
- | Legg hele tiden merke til hvor du har grunntonen, og hvor du finner de øvrige tonene i akkordene. | + | **Øvelse 2:** Legg hele tiden merke til hvor du har grunntonen, og hvor du finner de øvrige tonene i akkordene. |
1: C (grunntonen) | 1: C (grunntonen) | ||
Linje 34: | Linje 41: | ||
7: H (septimen) - NB! her skrevet B. | 7: H (septimen) - NB! her skrevet B. | ||
- | **Øvelse | + | **Øvelse |
+ | |||
+ | ===== Mollakkorder ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{akkorder: | ||
+ | {{akkorder: | ||
---- | ---- | ||
fortsettelse med flere bilder av øvrige akkorder inkludert omvendinger følger... | fortsettelse med flere bilder av øvrige akkorder inkludert omvendinger følger... |