oretrening

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
oretrening [d.m.Y H:i] adminoretrening [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Hørelære ====== ====== Hørelære ======
-Hørelære, også kalt øretrening, består av forskjellige praktiske teknikker for å øve opp det musikalsk gehøret, evnen til å gjenkjennelse av toner, rytmer og harmonier. Det vil si å kunne identifisere forhold mellom toner som [[gripebrettet:intervaller|intervalltyper]] og [[skala|skalatyper]], [[akkorder:akkorder|akkortyper]], harmoniske forløp eller [[akkorder:akkordprogresjon|akkordprogresjoner]] og [[gripebrettet:kadenser|kadenser]], bestemmer tonekjønn i musikkstykker (dur/moll), diktere melodier, gjengi rytmemønstre etc... 
  
-Man skiller mellom **absolutt gehør** - evnen til å identifisere gitte noter uten referansenote, noe det er omdiskutert om det er mulig å øve opp (men se [[https://youtu.be/GoIofNSgeHs|The Story Behind Dylan's Music Training]]) - og **relativt gehør** - er evnen til å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øretfingre og lyden fra instrumentetslik at du kan uttrykke deg og spille det du hører på instrumentet dittog slik at øret kan guide deg.+**Hørelære** består av forskjellige praktiske teknikker og metoder for å øve opp det musikalsk gehøret, det å gjenkjenne musikkens byggesteiner så som intervaller, rytmer og harmonier osv. Det vil si å ikke bare høre men også kunne identifisere ting som forskjellige [[gripebrettet:intervaller|intervalltyper]] og [[skala|skalatyper]][[akkorder:akkorder|akkortyper]]harmoniske forløpakkordfølger eller [[akkorder:akkordprogresjon|akkordprogresjoner]] eller [[gripebrettet:kadenser|kadenser]], bestemmer tonekjønn i musikkstykker (dur/moll), diktere melodier, gjengi rytmemønstre etc..
  
-Det er litt med forholdet mellom musikalsk gehør og hørelære, som mellom språk og grammatikkSpråkøret kan du øve opp på samme måte som barn lærer seg å snakkelytte og gjenta. Og med et ypperlig språkøre kan du klare deg uten grammatikkmen grammatikken kan være et nyttig støttefag og skape større klarhet og bevissthet slik at du bedre kan takle og snakke om utfordringer.+Maoat du ikke bare hører at en durakkord og en mollakkord - som <html><span class="chord" chord="x0222x">A</span> og <span class="chord" chord="x0221x">Am</span></html>, låter forskjelligMen at du også kan slå fast at det du hører er ene dur og moll-akkord, og sånne ting. 
 +Og det er nok å kunne gjenkjenne det. Det er ikke noe krav at du uten videre skal høre og slå fast at det er en A og Am. For da snakker vi om **absolutt gehør** <lang en>perfect pitch</lang>. Og det er det bare noen ytterstytters få av oss som har. Noen sier det er bare 1 av 10 000 av oss har det. Og noen sier det er noe bare barn kan lære, i de to første leveåra av liv, da hjernen ennå er forberedt på å kunne høre forskjeller alle mulige såkalte fonemer i språket. Fonemer er de minste lydelementer som et språk er sammensatt av, og som kan endre betydningen av ord. Sånn at hvis alle verdens språk til sammen hadde for eksempel 600 fonemer, så er barnet da forberedt på å kunne høre forskjellen på dem. Men hvis barnets morsmål bare har 40 fonemer, så er det jo overkill, og sløsing med hjernekapasitet å prioritere å bevare evnen til å gjenkjenne alle verdens fonemer, sålenge beherskelse av ditt språk ikke krever mer enn de 40. Men det er omdiskutert om det er mulig å øve opp absolutt gehør (se //Rick Beato// sin videoer om temaet: Først en om hans sønn som har absolutt gehør <lang en>[[https://youtu.be/GoIofNSgeHs|The Story Behind Dylan's Music Training]]</lang> og så //Beato// sine argumenter om <lang en>[[https://www.youtube.com/watch?v=816VLQNdPMM|Why Adults Can't Develop Perfect Pitch]]</lang>) 
  
-En begynner gjerne ved å høre forskjellene på lyden av forskjellige [[gripebrettet:intervaller|intervaller]], som liten og stor kvint og kvartliten og stor tersoktavliten og stor sekundliten og stor septim osvOg så kan man gå over på treklanger, og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. +Men de som da har absolutt gehør de kan jo da spontant høre at en gitt tone er en C for eksempel, eller at en gitt akkord er en Csus4. Vi andre må nøye oss med å kunne lære oss å slå sånt fast sånt først etter å ha fått høre en referansetone, som vi kan relatere til. Og derfor kalles det <<relativt gehør>> (engelsk: <lang en>relative pitch</lang>).  
 + 
 +Altså hvis du får høre at en tone er en C, og du så høre en den samme tonen spilt en gang til, så kan du slå fast at det er en C. Vi relatere det til noe vi allerede har hørt. Vi kan høre om det er den samme tonen eller ikke. Eller hvis det er en annen tone, så kan vi synge skalaen opp eller ned fra C og til den nye tonen, og deretter slå fast hvilken tone det er.  
 + 
 +Så **relativt gehør** - er da det å identifisere en gitt note ved å sammenligne med en referansenote. Faget hørelære dreier seg om det relative gehøret. Og for gitarister vil det da si å bygge opp forbindelser mellom øret, fingre og lyden fra instrumentet, slik at du kan uttrykke deg og spille det du hører, og at gehøret kan guide deg, når du spiller instrumentet ditt. 
 + 
 +Grunntanken med relativt gehør er å kunne identifisere musikkens bestanddeler ved å relatere dem til noe annet og kjent, altså sammenligning og analogi. Det å bringe det ukjente tilbake på noe kjent, slik at man kan gjenkjenne det. 
 + 
 +En begynner da gjerne med det nest grunnleggende: [[gripebrettet:intervaller|intervaller]]. Det er omdiskutert hvilke intervaller det er smartest å begynne med. Men et godt tips er å bruke instrumentet som fasitså å si. Finner ut hvordan du spiller forskjellige intervaller, akkorder, akkordfølger, skalaer osv, på gitaren, og etterhvert som du blir kjent med det, prøve å synge før du spiller og sjekker deg selv. Hvis du går til artikkelen om intervaller. Der finner du også en nyttig app [[http://elgitar.com/guitar-interval-trainer/|intervall-trening]]. 
 + 
 +Et god metode er å ta for deg akkordfølgene i sanger, og synge akkordtonene. Ta for eksempel en akkordfølge som | C | F | G7 | Am |. 
 + 
 +Der har du følgende akkord-toner: 
 +^ AKKORDFØLGE ^ C ^ F ^ G ^ Am | 
 +^ Grunntonen  | c (do) | f (fa) | g (so) | a (la) |  
 +^ Tersen      | e (mi) | a (la) | b (ti) | c (do) |  
 +^ Kvinten     | g (sol) | c (do) | d (re) | e (mi) | 
 + 
 +Her kan det være lette å høre det ved å legge akkordene slik at de akkordtonene du vil synge ligger i melodienfor eksempel slik:  
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4818830/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 + 
 +En annen ting du allerede kan er durskalaendo-re-mi... så hvorfor ikke lage deg små melodier som du synger fra intervallet og opp til oktaven i durskalaeneller ned til grunntonen i skalaen? 
 + 
 +Her er ett eksempel på hvordan du kan synge intervallet stor septim opp til oktaven: 
 + 
 +{{ ::gehor-stor-septim-relativt-til-skala.mp3 |Relatere intervaller til skala - eksempel stor septim}} 
 + 
 +Øvelse: Lag deg slike melodier for alle intervaller. 
 + 
 + 
 +Enda en metode er solmisasjon av intervaller. Do-re-mi-fa-sol-la-ti-do. (En kan heve frasene ved å forandre vokalen til //i// og senke ved å endre vokalen til //o// eller //e//): 
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4818895/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 +Endelig kan du relatere intervallene til melodier du allerede kjenner. Eller kanskje bedre, en melodier som du selv lager deg.  
 + 
 +For eksempel er intervallet tritonus (#4 eller b5) karakteristisk for //Maria// fra <lang en>West Side Story</lang>
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="https://musescore.com/user/39011/scores/4819078/embed" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
 + 
 +EarMaster har en svær liste over over massevis av [[https://www.earmaster.com/products/free-tools/interval-song-chart-generator.html|Sanger for å huske intervaller]], for hvert intervall, med lenker til sanger på youtube. Nyttig ressurs!  
 + 
 +Ellers finnes det jo massevis av annen programvareapper og guider ute på nettet om dette og annet, som [[http://tonedear.com|TonedEar.com : Ear Training]]. 
 + 
 +Deretter går man over til enkle akkorder, treklanger. og synge treklangenes toner, bestemme om det er dur- og moll, forminsket, ren eller forstørret kvint, om akkorden er i grunnstilling eller i første og andre omvending osv. 
  
 Videre kan man gå over på skala og tonearter om de går dur eller moll osv. Videre kan man gå over på skala og tonearter om de går dur eller moll osv.
  • oretrening.1484268027.txt.gz
  • Sist endret: 7 år siden
  • av admin