melodisk_moll

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
melodisk_moll [d.m.Y H:i] adminmelodisk_moll [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Melodisk moll ====== ====== Melodisk moll ======
-**Melodisk moll**, **jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//Forkortes ofte til MMA.+**Melodisk moll**, **jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//, er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorderVed å spille skalaen en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9.
  
-Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll. Du kan betrakte den som sammensatt av første tetrakord fra moll og andre tetrakord fra dur.+Melodisk moll har som durskalaen stor sekst (6) og stor septim (7), men altså med liten ters (b3) for moll. 
 + 
 +{{:c-melodisk-moll_skala_gitar.png?nolink|}} 
 + 
 +Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, den første fra moll og andre fra dur.
  
 <html> <html>
Linje 65: Linje 69:
  
 En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B.
- 
-Sammenlign den også med dorisk:  
  
 ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7|
 ^Melodisk moll (mMaj7)    |1|2|b3|4|5|6^7| ^Melodisk moll (mMaj7)    |1|2|b3|4|5|6^7|
  
-Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer skalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorde maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.+Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer den melodiske mollskalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorden maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.
  
 Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over.  Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. 
  • melodisk_moll.1364520214.txt.gz
  • Sist endret: 11 år siden
  • av admin