melodisk_moll

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
melodisk_moll [d.m.Y H:i] adminmelodisk_moll [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Melodisk moll ====== ====== Melodisk moll ======
-**Melodisk moll** eller **jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//, er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som i durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll.+**Melodisk moll****jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//, er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorder. Ved å spille skalaen en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9. 
 + 
 +Melodisk moll har som durskalaen stor sekst (6) og stor septim (7), men altså med liten ters (b3) for moll
 + 
 +{{:c-melodisk-moll_skala_gitar.png?nolink|}} 
 + 
 +Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, den første fra moll og andre fra dur.
  
 <html> <html>
Linje 44: Linje 50:
  
  
-Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim:+Sammenlignet med ren mollskala (aiolisk  eller aeolisk) er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim:
  
-Ren A-mollskala | A | B | C | D | E | F  | G  | +Aiolisk           | A | B | C | D | E | F  | G  | 
-^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# |+^ A melodisk moll   | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | 
 + 
 +^Aiolisk       |1|2|b3|4|5|b6|b7| 
 +^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7|  
  
  
Linje 61: Linje 70:
 En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B.
  
-Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer skalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorde maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.+^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| 
 +^Melodisk moll (mMaj7)    |1|2|b3|4|5|6^7| 
 + 
 +Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer den melodiske mollskalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorden maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.
  
 Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over.  Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. 
Linje 246: Linje 258:
 </html> </html>
 C-Melodisk_moll_stigendebr //div-1-box|CmMaj7 = Ebaug/C height= C-Melodisk_moll_stigendebr //div-1-box|CmMaj7 = Ebaug/C height=
- 
  • melodisk_moll.1359236030.txt.gz
  • Sist endret: 11 år siden
  • av admin