Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
- | Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim | + | Er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorder. Ved å spille den en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9. |
+ | |||
+ | Melodisk moll har som durskalaen | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Dette forholdet | ||
< | < | ||
Linje 53: | Linje 59: | ||
^Aiolisk | ^Aiolisk | ||
^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
- | |||
- | |||
- | Sammenlign den også med dorisk: | ||
- | |||
- | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| | ||
- | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
Linje 72: | Linje 72: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. |