melodisk_moll

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
melodisk_moll [d.m.Y H:i] adminmelodisk_moll [d.m.Y H:i] admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Melodisk moll ====== ====== Melodisk moll ======
-**Melodisk moll** eller **jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//, er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som i durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll.+**Melodisk moll****jazzmoll**, eller det som i klassisk sammenheng kalles //stigende melodisk moll//
 + 
 +Er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorder. Ved å spille den en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9.  
 + 
 +Melodisk moll har som durskalaen stor sekst (6) og stor septim (7), men altså med liten ters (b3) for moll
 + 
 +{{:c-melodisk-moll_skala_gitar.png?nolink|}} 
 + 
 +Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, den første fra moll og andre fra dur.
  
 <html> <html>
Linje 44: Linje 52:
  
  
-Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim:+Sammenlignet med ren mollskala (aiolisk  eller aeolisk) er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim:
  
-Ren A-mollskala | A | B | C | D | E | F  | G  | +Aiolisk           | A | B | C | D | E | F  | G  | 
-^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# |+^ A melodisk moll   | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | 
 + 
 +^Aiolisk       |1|2|b3|4|5|b6|b7| 
 +^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7|  
  
  
Linje 61: Linje 72:
 En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B.
  
-Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer skalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorde maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.+^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| 
 +^Melodisk moll (mMaj7)    |1|2|b3|4|5|6^7| 
 + 
 +Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer den melodiske mollskalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to <<halvforminskede>> akkorder, og den vakre akkorden maj7+ på tredje trinn. Se harmoniseringen nedenfor.
  
 Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over.  Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. 
Linje 246: Linje 260:
 </html> </html>
 C-Melodisk_moll_stigendebr //div-1-box|CmMaj7 = Ebaug/C height= C-Melodisk_moll_stigendebr //div-1-box|CmMaj7 = Ebaug/C height=
- 
  • melodisk_moll.txt
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin