Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll har som durskalaen | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 33: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Slik gitaren | + | Det er to akkorder som er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Noe av det spesielle med dem på gitaren er at omvendinger av disse akkordene har samme grep. Uansett hvilken av disse akkordenes akkordtoner du legger i bassen, så blir grepet akkurat det samme. Det er fordi avstanden fra den ene til den neste akkordtone er samme intervall. |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone (1) + liten ters (b3) + forminsket kvint (b5) + forminsket liten septim (bb7). Og avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters: 1-->b3 = b3-->b5 = b5-->bb7 = bb7--> | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (Ebaug). Dermed har du den samme symmetrien i skalaen. | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), så gjenfinner vi den samme symmetrien i skalaen. |
- | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. den fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. | + | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. |
Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | ||
Linje 38: | Linje 50: | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 55: | Linje 70: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | ||
Linje 240: | Linje 258: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |