Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll. Du kan betrakte den som sammensatt av første tetrakord fra moll og andre tetrakord fra dur. | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 29: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Vi skiller mellom akkord | + | Det er to akkorder som er symmetriske |
- | Det er to akkorder som er symmetriske og som er som skapt for gitar, nemlig | + | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone (1) + liten ters (b3) + forminsket |
- | En dim7-akkord | + | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< |
- | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden | + | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, selv om du også finner symmetri |
- | Og, siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), gjenfinner | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), |
- | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. den fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. | + | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. |
Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | ||
Linje 44: | Linje 46: | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 61: | Linje 66: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | ||
Linje 246: | Linje 254: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |