Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll. Du kan betrakte den som sammensatt av første tetrakord fra moll og andre tetrakord fra dur. | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 29: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Slik gitaren | + | Det er to akkorder som er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Noe av det spesielle med dem på gitaren er at omvendinger av disse akkordene har samme grep. Uansett hvilken av disse akkordenes akkordtoner du legger i bassen, så blir grepet akkurat det samme. Det er fordi avstanden fra den ene til den neste akkordtone er samme intervall. |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone (1) + liten ters (b3) + forminsket kvint (b5) + forminsket liten septim (bb7). Og avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters: 1-->b3 = b3-->b5 = b5-->bb7 = bb7--> | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (Ebaug). Dermed har du den samme symmetrien i skalaen. | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), så gjenfinner vi den samme symmetrien i skalaen. |
- | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. den fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. | + | Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. |
Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C. | ||
Linje 38: | Linje 46: | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Sammenlign med dorisk: | ||
+ | |||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5|6^7| | ||
+ | ^Dorisk | ||
Linje 240: | Linje 257: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |