Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll. Du kan betrakte den som sammensatt av første tetrakord fra moll og andre tetrakord fra dur. | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 29: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (Ebaug). Og den akkorden inngår | + | Det er to akkorder som er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Noe av det spesielle med dem på gitaren er at omvendinger av disse akkordene har samme grep. Uansett hvilken av disse akkordenes akkordtoner du legger |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Slik gitaren er organisert, kan du omvender både dim7 og aug-treklanger ved bare å flytte det samme grep opp eller ned henholdsvis | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder |
- | Så symmetrien her følger av at melodisk moll inneholder en forstørret akkord (Ebaug = Gaug = Baug) på tredje skalatrinn (b3, liten ters), og som da gjentar seg på gitarhalsen | + | Treklangen |
- | Følgelig | + | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien |
</ | </ | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Sammenlign den også med dorisk: | ||
+ | |||
+ | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| | ||
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
Linje 240: | Linje 257: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |