melodisk_moll

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjonBegge sider neste revisjon
melodisk_moll [d.m.Y H:i] adminmelodisk_moll [d.m.Y H:i] admin
Linje 27: Linje 27:
 </html> </html>
  
-<box 400px right round|Merk det symmetriske ved melodisk moll> +<box 480px right orange round|Melodisk moll symmetrisk?
-Den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (Ebaug). Og den akkorden inngår fireklangen fra skalaens første trinn (CmMaj7)CmMaj7 = C som grunntone + akkorden Ebaug. CmMaj7 kan derfor skrives Ebaug/C.+Det er to akkorder som er symmetriske og som skapt for gitaren, nemlig forminsket septim (dim7) og forstørret treklang (aug). Noe av det spesielle med dem på gitaren er at omvendinger av disse akkordene har samme grep. Uansett hvilken av disse akkordenes akkordtoner du legger bassen, så blir grepet akkurat det sammeDet er fordi avstanden fra den ene til den neste akkordtone er samme intervall
  
-Slik gitaren er organisert, kan du omvender både dim7 og aug-treklanger ved bare å flytte det samme grep opp eller ned henholdsvis en liten ters (tre båndeller stor ters (fire bånd). +Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone (1) + liten ters (b3+ forminsket kvint (b5+ forminsket liten septim (bb7). Og avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters: 1-->b3 = b3-->b5 = b5-->bb7 = bb7-->b3. Og det er det symmetriske ved den.
  
-Så symmetrien her følger av at melodisk moll inneholder en forstørret akkord (Ebaug = Gaug = Baug) på tredje skalatrinn (b3, liten ters), og som da gjentar seg på gitarhalsen fra skalatrinn fem (G, C -> ren kvint) og syv (B, C -> stor septim)+En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb<sup>aug</sup> har akkordtonene Ebog B. Og avstanden fra den ene til den andre akkordtonen er en stor ters: 1-->3-->#5 #5-->1
  
-Følgelig er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C+Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, selv om du også finner symmetri mellom altererte akkorder som kan flyttes opp eller ned fire bånd (liten ters) og fungere som [[akkorder:synonyme_akkorder|synonym akkord]]). 
 + 
 +Men siden den melodiske mollskalen inneholder en forstørret treklang (her Ebaug), så gjenfinner vi den samme symmetrien i skalaen. Finn Ebaug, Gaug og Baug i illustrasjonen over, og sjekk at de inneholder de samme akkordtonene. 
 + 
 +Treklangen Ebaug inngår i sin tur i CmMaj7 -dvs. fireklang som bygges fra første trinn av den melodiske mollskalaen i C. 
 + 
 +Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien er CmMaj7 = Ebaug/C = Gaug/C = Baug/C.
 </box> </box>
  
  • melodisk_moll.txt
  • Sist endret: 11 år siden
  • av admin