Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Melodisk moll er en syvtonig mollskala med stor sekst og stor septim akkurat som durskalaen, men altså med liten ters (b3) for moll. Du kan betrakte den som sammensatt av første tetrakord fra moll og andre tetrakord fra dur. | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 29: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Legg merke til det symmetriske med den melodiske mollskalen. Det har å gjøre med at skalaen inneholder | + | Det er to akkorder som er symmetriske |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Slik gitaren er organisert, kan du omvender både dim7 og aug-treklanger ved bare å flytte det samme grep opp eller ned henholdsvis | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder |
- | Så symmetrien følger av at melodisk moll inneholder en forstørret akkord (Ebaug = Gaug = Baug) på tredje skalatrinn (b3, liten ters), og som på gitarhalsen da gjentar seg fra skalaens femte skalatrinn (G, C -> G = ren kvint) og syvende | + | Treklangen |
- | Følgelig | + | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien |
</ | </ | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 54: | Linje 65: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
+ | |||
+ | Sammenlign den også med dorisk: | ||
+ | |||
+ | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| | ||
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer skalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to << | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer skalaen, du får mMaj7 fra grunntonen, to dominanter og to << | ||
Linje 240: | Linje 256: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |