Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | melodisk_moll [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Melodisk moll ====== | ====== Melodisk moll ====== | ||
- | **Melodisk moll** | + | **Melodisk moll**, **jazzmoll**, |
+ | |||
+ | Er en skala som brukes mye i jazz siden den fungerer godt over altererte dominant-akkorder. Ved å spille den en halvtone opp fra akkorden, gir den altereringene b5, #5, b9, #9. | ||
+ | |||
+ | Melodisk moll har som durskalaen | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Dette forholdet kan du også tenke som mollaskala nederst og durskala øverst -dvs. som sammensatt av to tetrakorder, | ||
< | < | ||
Linje 27: | Linje 35: | ||
</ | </ | ||
- | < | + | < |
- | Legg merke til det symmetriske med den melodiske mollskalen. Det har å gjøre med at skalaen inneholder | + | Det er to akkorder som er symmetriske |
+ | |||
+ | Slik har en dim7-akkord akkordtonene grunntone | ||
+ | |||
+ | En aug-akkord er symmetrisk fordi avstanden mellom hver akkordtone er en stor ters. Eb< | ||
+ | |||
+ | Sånn er det bare for dim7 og aug-akkorder, | ||
- | Slik gitaren er organisert, kan du omvender både dim7 og aug-treklanger ved bare å flytte det samme grep opp eller ned henholdsvis | + | Men siden den melodiske mollskalen inneholder |
- | Så symmetrien følger av at melodisk moll inneholder en forstørret akkord (Ebaug = Gaug = Baug) på tredje skalatrinn (b3, liten ters), og som på gitarhalsen da gjentar seg fra skalaens femte skalatrinn (G, C -> G = ren kvint) og syvende | + | Treklangen |
- | Følgelig | + | Så CmMaj7 er mao. akkorden Ebaug med C som grunntone. CmMaj7 kan derfor skrives som slash-akkorden Ebaug/C. Og som følge av symmetrien |
</ | </ | ||
- | Sammenlignet med ren mollskala er det to toner som skiller. Det 6. og 7. trinn et hevet en halvtone. Det gir stor sekst og stor septim: | + | Sammenlignet med ren mollskala |
- | ^ Ren A-mollskala | + | ^ Aiolisk |
- | ^ A melodisk moll | A | B | C | D | E ^ F# ^ G# | | + | ^ A melodisk moll |
+ | |||
+ | ^Aiolisk | ||
+ | ^Melodisk moll |1|2|b3|4|5^6^7| | ||
Linje 55: | Linje 72: | ||
En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | En tredje måte å tenke doriske skalaen men stor septim (7 i stedet for b7). Så sånn sette får du //c melodisk moll// ved å spille C-dorisk og heve Bb til B. | ||
- | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | + | ^Dorisk (m7, m9) |1|2|b3|4|5|6|b7| |
+ | ^Melodisk moll (mMaj7) | ||
+ | |||
+ | Bare denne lille forskjellen utgjør store forskjeller når du harmoniserer | ||
Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | Solo: De av akkordene fra harmoniseringen som inneholder noten Eb (CmMaj7, EbMaj7#5, F7, B7b5) kan det passe å spille //C melodisk moll// over. | ||
Linje 240: | Linje 260: | ||
</ | </ | ||
C-Melodisk_moll_stigendebr // | C-Melodisk_moll_stigendebr // | ||
- |