Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | jazz_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 38: | Linje 38: | ||
- | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): Cm, Cm6, Cm7#5, Cm9, Cm11, CmMaj7 osv | + | **Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): |
- | + | * Cm - **c-eb-g** | |
- | **Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives | + | * Cm(add9) - **c-eb-g-d** |
+ | * Cmb5 - **c-eb-gb** | ||
+ | * Cm#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm6 - **c-eb-g-a** | ||
+ | * Cm7#5 - **c-eb-g# | ||
+ | * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes | ||
+ | * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. | ||
+ | * CmMaj7 | ||
+ | * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b** | ||
+ | * Cm7#11 - **c-eb-bb-f# | ||
+ | **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): | ||
+ | * C7 | ||
+ | * C7b5 | ||
+ | * C7#5 = C7+ = C7aug | ||
+ | * C7#9 | ||
+ | * C7b9 | ||
+ | * C7#5b9 | ||
+ | * C7b5#9 | ||
+ | * C7b5b9 | ||
+ | * C9b5 = C9#11 | ||
+ | * C13b5 | ||
+ | * C13b9 | ||
+ | * C13#9 | ||
+ | * C7sus = C7sus4, besifres ofte som C11 | ||
+ | * C9sus = C9sus4 | ||
+ | * C9 | ||
+ | * C11 | ||
+ | * C13 osv. | ||
==== Shell-akkorder ==== | ==== Shell-akkorder ==== | ||
- | Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz. | + | {{: |
De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. | ||
+ | |||
+ | Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x... | ||
+ | |||
+ | Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(# | ||
Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). | Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). |