gitaroppsett:intonasjon

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
gitaroppsett:intonasjon [d.m.Y H:i] admingitaroppsett:intonasjon [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
 ====== Intonering - justering av strengelengde ====== ====== Intonering - justering av strengelengde ======
  
-<box green right round 400px|Hva betyr intonere?>Å intonere betyr ganske enkelt å justere strengenes lengde slik at de er (mest mulig) renstremt i alle bånd opp over gripebrettet (med strenglengde mener her avstanden mellom stolsadel og halssadel).+<box green right round 400px|Hva betyr intonere?>Å intonere betyr ganske enkelt å justere strengenes lengde slik at de er (mest mulig) <strong>renstremt i alle bånd</strong> opp over gripebrettet (med strenglengde mener her avstanden mellom stolsadel og halssadel).
  
-Ideelt sett skulle da en riktig intonert streng være stemt i alle bånd når du først stemmer den i ett bånd. En dårlig intonert streng skulle da streng lyder stadig mer surt oppover i båndene, selv om den er perfekt stemt i ett bånd. +Når en streng er stemt i ett [[:bånd]], skulle den ideeelt være stemt i alle de andre båndene også, når den er riktig intonert. En dårlig intonert streng skulle da lyder stadig mer surt oppover i båndene, selv om den er perfekt stemt i ett bånd. 
  
-Et dårlig intonert instrument kan være drepende for spillegleden. Du kan stemme og stemme, men du opplever likevel at noen akkorder lyder ekstra surt eller at gitaren bare virker mer og mer sur oppover i båndene. Den er stemt i noen bånd men ikke i andre. Og ekstra drepende kan det være hvis du stemmer og står i og ikke er bevisst på hva som er problemetOg om du ikke er bevisst på at gitaren er sur i endel bånd, så vil du underbevisst merke at det ikke låter bra over alt. +Det kan være drepende for spillegleden når du har stemt instrumentet ditt og den fortsatt er ustemt noen bånd. Du stemmer og stemmer, men opplever likevel at noen akkorder lyder ekstra surteller at gitaren bare virker mer og mer sur oppover i båndene. Og ekstra drepende blir hvis du ikke er bevisst på hva problemet er. For selv om du ikke er bevisst på at gitaren er sur i endel bånd, så vil du merke at det ikke låter bra over alt.
  
-Helt perfekt er det desverre ikke mulig å få det på en gitar, sålenge du ikke kan justere båndene beliggenhet på halsen individuelt. Har du et like veltrente øre som en fiolinist vil du legge merke til at det er litt surt noen steder, uansett hvor godt intonert guitaren din er.+Desverre er det ikke mulig å få en helt perfekt intonasjon på en gitar. For du kan ikke justere båndene beliggenhet på halsen individuelt. Og har du et like veltrente øre som en fiolinist vil du merke at det er litt surt noen steder, uansett hvor godt intonert guitaren din er.
 </box> </box>
  
-En rask sjekk på intoneringDet 12. båndet befinner seg teoretisk akkurat på midten av strengen -dvsdeler strengen i to like lengder.+Rask sjekk på gitarstrengs intonasjonHar du ikke et stemmeapparat, så bruk det gamle trikset: Sjekk om strengen spilt i tolvte bånd er akkurat en oktav av samme streng spilt åpent, eller at den har samme tonehøyde som flageoletten i 12 båndMange mener at det siste alternativet er det beste
  
-Tonen du får i tolvte bånd skal være nøyaktig en oktav av tonen med åpen strengMen er tonen av strengen spilt 12. bånd nøyaktig en oktav av tonen spilt åpent (0bånd)?+Men intonasjon på en gitar blir aldri perfektFordi strengenes har ulike tykkelse og at båndene er like for alle strengene, blir det umulig å få intonert gitaren helt korrekt alle bånd. Trikset er derfor å intonere strengene alt etter din spillestil. Spiller du for eksempel akkorder i de første posisjoner på gitarhalsen er det smart å intonere gitaren med sikte på at tonene i de første båndene er best intonert.
  
-Dette <<trikset>> bygger på at strengen spilt i tolvte bånd skal være oktaven av den samme strengen spilt åpent. Og, strengen i 12 bånd skal ha samme tonehøyde som flageoletten i 12 bånd. Det gir deg da to toner som du kan bruke som referanse (flagolett og åpent) for å sjekke om strengen spilt i 12 bånd er sur i forhold til de to. 
  
-Men det sikreste er å bruke et kromatisk stemmeapparat - dvset elektronisk eller digitalt måleinstrument som gjenkjenner alle tolv toner og halvtoner, viser deg om en tonen er stemt for høyt eller lavt, og viser deg den enkelte tones navnEn annen fordel med et kromatisk stemmeapparat - fremfor et som bare gir deg (EADGBE) - er at du da også kan bruke det for alternativ stemming (som DADGAD etc.)+Altså: **Er tonen fra strengen spilt i 12bånd nøyaktig en oktav av tonen i 0bånd (åpent bånd)?** Hvis ikke, intonér!
  
-Med et kromatisk stemmeapparat kan du med andre ord få full oversikt over ståa oppover hele halsen.+Det 12. båndet befinner seg teoretisk på midten av strengen - dvs. tolvte bånd deler av strengen i to like lengder. Tonen du får i tolvte bånd (halve strenglengden) skal da være **nøyaktig en oktav** av tonen du får med åpen streng (hele strenglengden).
  
-Hvis du ikke har et stemmeapparat kan du bruke et gammelt triks: Sjekk om strengen spilt i tolvte bånd er akkurat en oktav av samme streng spilt åpent, og at den har samme tonehøyde som flageoletten 12 bånd. +Dobbeltsjekk: Du skal også ha samme tonehøyde på **flageoletten i 12. bånd**, som den du får når du spiller den i dette båndet. Dermed har du to toner som referanse for å sjekke om strengen spilt i 12 bånd er sur i forhold til de to andre (åpent og flagolett i 12. bånd). 
 + 
 +**Stemmeapparat** 
 +Men det sikreste for å få mest mulig nøyaktig intonasjoner å bruke et kromatisk stemmeapparat - dvs. et elektronisk eller digitalt måleinstrument som gjenkjenner alle tolv toner og viser deg om tonen er ustemt. En annen fordel med et kromatisk stemmeapparat - fremfor et som bare gir deg (EADGBE) - er at du da også kan bruke det for alternativ stemming som DADGAD, åpen E (E-B-E-G#-B-E) etc. Det kan lønne seg å skaffe seg en med innebygd metronom, og vel og merke da en metronom som du kan sette til å klikke på 2. og 4. slag takten. 
 + 
 +Med et kromatisk stemmeapparat får du raskt full oversikt over ståa for hver streng i alle bånd oppover halsen. Og det lønner seg å sjekke gjennom alle strenger i hvert bånd. Det for om ikke annet å få full bevissthet om noe du kansje hittil bare har hatt et underbevisst forhold til.
  
 // //
-**MERK!** Hvis du ikke bare har flyttbare stolsadler, men også flyttbar stol, så kan du trenger å finne **skalalengden** for riktig plassering av stolen. Den kan du finne ved å måle fra halssadlene til midten av det 12 båndet, og multipliser den avstanden med to.//+**MERK!** Hvis du ikke bare har flyttbare stolsadler, men også flyttbar stol, så kan du trenger å finne **skalalengden** først, for riktig plassering av stolen. Riktig skalalengde finne du ved å måle fra halssadlene til midten av det 12 båndet, og multipliser den avstanden med to.//
                                                    
                       Strenglengde                       Strenglengde
-     _____________________________________________      her justers +     _____________________________________________      justering av  
-                                               | <--- intonasjonen +                                             | <--- intonasjonen 
-    sadel                                       stol +    sadel                   12.                 stol 
-    (nut)                                     (bridge)+    (nut)                  bånd               (bridge)
  
   - Stemme strengen du skal intonere først.   - Stemme strengen du skal intonere først.
  • gitaroppsett/intonasjon.1183395921.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)