Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | fingertrening [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ====== Teknikk - Fingertrening ====== | ||
+ | |||
Det viktigste på denne siden er avsnittet [[# | Det viktigste på denne siden er avsnittet [[# | ||
Linje 5: | Linje 7: | ||
====== Fingertrening for gitarister ====== | ====== Fingertrening for gitarister ====== | ||
- | For å få uanstrengt kontroll og hurtighet | + | Du ønsker |
- | -Trene på å bruke fingrenes rotledd | + | |
- | -Begynn | + | Her er noen tips i så måte: |
+ | | ||
+ | | ||
+ | - Tenk deg at gitaren og halsen er så stor og tung at du knapt kan rikke den. Og som om du skal gripe fatt i gitarhalsen og dra den til deg med stor kraft, grip tak i halsen med venstre hånd, og som om den er altfor tung til å kunne rikkes med fingertuppene slik at du må bruke hele hånda | ||
+ | - Slipp så forsiktig opp det taket du har om gitarhalsen, | ||
+ | - Prøv så å spille en skala eller noe. La bevegelsen i venstre hånds fingre gå fra fingrenes rot-ledd. | ||
+ | - Fokuser på å unngå å aktivere | ||
+ | - Beveg fingrene | ||
Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. | Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. | ||
Linje 14: | Linje 23: | ||
- muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger. | - muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger. | ||
- | Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, | + | Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, |
Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. | Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. | ||
Linje 353: | Linje 362: | ||
{{ : | {{ : | ||
- | Men ofte er det en eller to fingre som ikke behøver å bytte streng. | + | Men ofte er det ikke nødvendig. Det er ofte en eller to fingre som ikke behøver å løftes eller bytte streng. |
- | Så et godt tips ved innøving av nye akkordskifter, | + | De kan du da bruke som << |
- | Da kan du bruke de fingrene som << | + | Det kan du ofte finne ut av det ved å sjekke om akkordene har noen noter til felles. |
- | Legg merke til at notene til akkordene D og G har en note til felles | + | Hvis vi tar notene til akkordene D og G, har de for eksempel noten D til felles: |
{{: | {{: | ||
Linje 365: | Linje 374: | ||
{{: | {{: | ||
- | Det er noten som befinnr | + | Det er noten som befinner |
Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G, ved å holde ringfingeren fast slik at du kun beveger på pekefingeren og langfinger. | Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G, ved å holde ringfingeren fast slik at du kun beveger på pekefingeren og langfinger. | ||
Linje 380: | Linje 389: | ||
Her er en annen variant med et << | Her er en annen variant med et << | ||
- | Øvelser: For standargrepene | + | Øvelser: For standardgrepene |
Linje 429: | Linje 438: | ||
En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. | ||
- | Det er som nevnt like viktig å få en uanstengt og riktig | + | Det er som viktig å både få ledig vridning på hånden |
For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. | For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. |