dominant

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
dominant [d.m.Y H:i] admindominant [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Dominant ====== ====== Dominant ======
-**Dominanten** er det femte trinn i en diatonisk skalaEller i en harmonisert diatonisk skala (akkordskala)den akkorden som har det femte skalatrinn som grunntone.+**Dominanten**, også kalt //primær dominant//, akkorden bygger fra femte trinn i en tonearten 
 + 
 +Trinnene angis med romertall. Dominanten er da en V7-akkorden en gitt toneart som da oppløses i I-akkorden -dvs. akkorden bygget fra grunntonen (Tonika). 
 + 
 +en harmonisert skala (akkordskala) er dominanten den akkorden som er bygget fra femte skalatrinn -dvs. fra den femte tonen i skalaen.  
 + 
 +I C-dur er dominanten G7. G7 skape i C-dur en spenning som forventes å løses opp ved I-akkorden C, C7 i blues, Cmaj7 i jazz, som dette utdraget av en IIm-V7-Imaj7-progresjon:  
 + 
 +- | Dm7 | G7 | Cmaj7 | 
 + 
 + 
 +^Skalatrinn ^ C-dur | ters | kvint | septim | none ^ Akkorder ^ Harmonisk funksjon 
 +^ I          C    |  E    G    |  H     | D    | Cmaj7    | Sterkest forløsning | 
 +^ II        |  D    |  F    A    |  C     | E    | Dm7      |                                  
 +^ III        E    |  G    H    |  D     | F    | Em7      | forløsning          | 
 +^ IV        |  F    |  A    C    |  E     | G    | Fmaj7    |                     |  
 +^ V          G    |  H    D    |  F     | A    | G7       | Størst spenning     | 
 +^ VI        |  A    |  C    E    |  G     | H    | Am7      | forløsning          | 
 +^ VII        H    |  D    F    |  A     | C    | Hdim7    | spenning            | 
 + 
 + 
 +===== Sekundær dominant, bidominant ===== 
 + 
 +**Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom vii - dvsakkorden på det syvende trinnet i skalaen. Du kan altså foregripe alle andre akkorder med dens V7 i en akkord-progresjon. 
 + 
 +^ Sekundære dominanter   ^ Alternative betegnelse ^ Forløses med ^ Eksempel i C-dur |  
 +| VI7  | V7/II  | IIm7   | Dm7 kan spilles som A7 -> Dm7   | 
 +| VII7 | V7/III | IIIm7  | Em7 kan spilles som B7 -> Em7   |  
 +| I7   | V7/IV  | IVMaj7 | Fmaj7 kan spilles som C7 -> Fmaj7 | 
 +| II7  | V7/V   | V7     | G7 kan spilles som D7 -> G7    | 
 +| III7 | V7/VI  | VIm7   | Am7 kan spilles som E7 -> Am7   | 
 + 
 + 
 +Akkord-progresjon over som dette  
 + 
 +- | Dm7 | G7 | Cmaj7 | 
 + 
 +kan da bygges ut med sekundære dominanter slik på: 
 + 
 +- | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 | 
 + 
 +Og også  
 + 
 +- | E7 A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |
  
  
  • dominant.1190113987.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)