Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
dim7 [d.m.Y H:i] – admin | dim7 [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Dim7 ====== | ====== Dim7 ====== | ||
- | Forminsket septim-akkord som består av grunntone (1), liten ters (b3), forminsket kvint (b5) og forminsket liten septim (bb7 - <<bb7>> | + | **Forminsket septim-akkord** er en firklang |
+ | |||
+ | Dim7-akkorden | ||
+ | |||
+ | - Det er den samme innbyrdes avstanden mellom hver akkordtone er en liten ters (b3). Eksempel: Bdim7 | ||
+ | - På gitaren er det samme grep for alle dens omvendinger. Du kan med andre ord transponere den ved bare å flytte grepet en liten ters opp (tre bånd) opp eller ned.{{ : | ||
+ | - Hver akkordtone kan fungerer som grunntone i hver sin dim7-akkord. Mao. Ett eneste dim7-grep kan være fire forskjellige akkorder. {{ : | ||
+ | - Den inneholder 2 tritonus-intervaller (2 små terser = 1½ tone + 1½ tone = 3 toner = 1 tritonus). | ||
+ | - Ved å flytte en hvilken som helst av akkortonene én halvtone ned, slik at akkorden dermed bare består av 1 stykk tritonus, har man forvandlet den til et dominant septim-grep. {{ : | ||
- | Det var akkordtonenes avstand fra grunntonen. Men, og det er det spesielle med denne akkorden, det er samme innbyrdes intervall mellom hver akkordtone, nemlig en liten ters. en | ||
- | En annen måte å si det på er at dim7-akkorden av en stabel av tre små terser (b3). | ||
{{: | {{: | ||
Linje 74: | Linje 80: | ||
En annen akkord som er flyttbar på denne måten på gitar er forstørrede treklanger (som besifres Caug, eller C+). De er også symmetriske slik at de gjentar seg hvert femte bånd. | En annen akkord som er flyttbar på denne måten på gitar er forstørrede treklanger (som besifres Caug, eller C+). De er også symmetriske slik at de gjentar seg hvert femte bånd. | ||
+ | |||
+ | ===== Dim7 har to tritonus ===== | ||
+ | |||
+ | Som vi så over, er det en forminsket kvint (b5) mellom annenhver akkordtone. Dette intervallet, | ||
+ | |||
+ | En tritonus (b5) ser slik ut på gitar: < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Kan bygges med tritonus med avstand på liten ters ==== | ||
+ | |||
+ | Dim7-akkorden kan mao. betraktes som en akkord bestående av 2 tritonus, der den innbyrdes avstanden mellom dem er på en liten ters (b3). En liten ters ser sånn ut på gitaren: <span class=" | ||
+ | |||
+ | Mao. du kan bygge dim7-akkorder ved ganske enkelt på denne måten: | ||
+ | - Ta en tilfeldig tritonus < | ||
+ | - Gå opp en liten ters < | ||
+ | - Bygge en ny tritonus derfra < | ||
+ | - Og vips har du en dim7-grep: < | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Men enda bedre, du kan fra den akkorden du har bygd på den måten bygge alle andre mulige dim7-grep ved bare å omvende (invertere) en og en tritonus, ved å ta den nederste tonen og flytte den opp en oktav. < | ||
+ | |||
+ | Det spesielle med en tritonus er at dens omvending selv er en tritonus. Det på samme måte som når du omvender en oktav < | ||
+ | |||
+ | Så ved omvending kan vi da fra en gitt dim7-akkord bygge alle vanlige dim7-grep. Hvis vi for eksempel tar en Fdim7, så har den akkordtonene F-Ab-Cb-Ebb. | ||
+ | |||
+ | Avstanden fra Ab til Ebb, og fra F til Cb er en tritonus både opp og ned. | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Tritonus karakteristisk for dominante septimakkorder ===== | ||
+ | |||
+ | Tritonus-avstand mellom tersen og septimen i en dominant septimakkord (G7) er det som gir disse akkordene den karakteristiske lyden. | ||
+ | |||
+ | Hvis vi tar en G7, for eksempel så gjenfinner vi da tritonus-avstanden mellom tersen (B) og den lille septimen (F). Denne tritonusavstanden gjenfinner du også i en G# | ||
+ | |||
+ | Sammenlign og se hva som er likheten og forskjellen på en G7 og en G7#dim7. | ||
+ | |||
+ | G7: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | G# | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | G7b9 | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Du ser at den eneste forskjellen på disse akkordene er akkordtonen G i G7, og G# i | ||
Linje 169: | Linje 226: | ||
Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | Ikke bare er C6 samme grep og samme akkordtoner som Am7, men C6 er også samme grep som neste inversjon av Dm7, som ligger en kvart (5 bånd) opp på gripebrettet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Ddim7 = Fdim7 = Abdim7 = Bdim7 ==== | ||
+ | |||
+ | Ddim7 har også de samme akkordtoner som tre andre dim7-akkorder, | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | F Ab Cb Ebb = Fdim7 | ||
+ | Ab B D F = Abdim7 | ||
+ | B D F Ab = Bdim7 | ||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter ==== | ||
+ | |||
+ | (G) B D F Ab = G7b9(noR) | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== En dim7-akkord kan dermed oppløses i (eller modulere til) fire forskjellige tonikaer ==== | ||
+ | |||
+ | I og med at en dim7-akkord kan fungere som fire forskjellige dominanter (V-akkorder), | ||
+ | |||
+ | Tar vi G7b9 over som eksempel kan den oppløses i C, Eb, Gb og A: | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | En og samme dim7-akkord kan alså fungere som dominanten i fire forskjellige tonearter. Så hvis vi følger eksemplet, så kan altså ethvert grep for Ddim7, Fdim7, Abdim7 og Bdim7 brukes som V-akkorden som leder til tonika i C-dur og C-moll, Eb-dur og E-moll, Gb-dur og G-moll, A-dur og A-moll. | ||
+ | |||
+ | |||
===== Forminsket skala ===== | ===== Forminsket skala ===== | ||
Dim7-akkorder kan bygges fra annenhver tone i den forminskede skalaen. Denne skalaen er helt symmetrisk. Når du harmoniserer den med fireklanger får du dim7-akkorder på hvert eneste skalatrinn. Avstanden mellom annenhver tone i denne skalaen, er alltid er en liten ters. | Dim7-akkorder kan bygges fra annenhver tone i den forminskede skalaen. Denne skalaen er helt symmetrisk. Når du harmoniserer den med fireklanger får du dim7-akkorder på hvert eneste skalatrinn. Avstanden mellom annenhver tone i denne skalaen, er alltid er en liten ters. | ||
+ | |||
+ | ==== C forminsket skala ==== | ||
{{: | {{: | ||
Linje 179: | Linje 268: | ||
{{mp3play>:: | {{mp3play>:: | ||
- | {{: | + | {{: |
+ | |||
+ | ==== G forminsket skala og G7 ==== | ||
+ | Skalaen //G forminsket// | ||
+ | {{: | ||
+ | Vi så over at Ddim7 (eller Fdim7, Bdim7 eller Abdim7) kan spilles som G7b9 | ||
+ | |||
+ | Hvordan forholder så de andre skalatonene seg til akkorden G7? | ||
+ | {{: | ||
+ | Vi ser at den inneholder alle akkordtonene til G7 pluss tersdecimen (13) og de altererte notene, unntatt #5. Så solo over G7 over denne skalaen gir da lyden av akkorden G13alt, eller nærmere bestemt G13(b5b9# |