Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
altererte_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | altererte_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Altererte akkorder ====== | ====== Altererte akkorder ====== | ||
- | Med **altererte akkorder** tenker man på dominante akkorder - som G7alt - med en eller flere av følgende tilleggstoner b5, #5, b9 og #9. De utgjør en en undergruppe av de [[dominante septimakkorder]] og brukes særlig mye i jazz og bossa nova, men også i andre sjangre. | + | Med **altererte akkorder** tenker man på dominante akkorder - som G7alt - med en eller flere av følgende tilleggstoner b5, #5, b9 og #9. De utgjør en en undergruppe av de [[dominante septimakkorder]] og brukes særlig mye i jazz og bossa nova, men også i andre sjangre, som i progresjonen ii-V-I i moll (Dm7b5-G7alt-Cm7) |
+ | |||
+ | | Dm7b5 | ||
+ | |----1-------4-----|---8---------|------3-----------6----|---10---------| | ||
+ | |----1-------4-----|---8---------|------1-----------4----|---8----------| | ||
+ | |----1-------4-----|---8---------|------1-----------4----|---8----------| | ||
+ | |----0-------3-----|---7---------|------0-----------3----|---7----------| | ||
+ | |------------------|-------------|-----------------------|--------------| | ||
+ | |------------------|-------------|-----------------------|--------------| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Bruk bildet nedenfor til å finne dine egne måter å spille G7 alt på. Dvs. det eneste kravet er at akkorden inneholder minst en 3 og en b7 og legg så til minst en alterert tillegstone. | ||
{{:: | {{:: | ||
+ | Tips: G7alt har de samme notene som skalaen //B lydisk forstørret// | ||
+ | |||
+ | {{:: | ||
Linje 11: | Linje 25: | ||
- Kvint eller none med fortegn. | - Kvint eller none med fortegn. | ||
- | **Notasjon: | + | **Notasjon: |