alterert_skala

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
alterert_skala [d.m.Y H:i] adminalterert_skala [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 ====== Alterert skala ====== ====== Alterert skala ======
-Alterert skala - den superlokriske modus - er en skala som er definert ved at alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. Den egner seg for improvisering over dominante akkorder som er alterert. Se [[altererte akkorder]] +Alterert skala - [synonymer: //superlokrisk//, //forminsket heltoneskala//, //lokrisk b4// - er en skala som er som en durskala der alle andre toner enn grunntonen er flyttet en halvtone ned. Den egner seg for improvisering over dominante akkorder som er alterert. Se [[altererte akkorder]] 
  
-**Den altererte skalaen** kan defineres ved følgende intervallrekke: **1-b9-#9-3-b5-b13-b7**, eller: **1-b2-#2-3-b5-#5-b7**+**Den altererte skalaen** kan defineres ved følgende intervallrekke: **1-b2-b2-b3-b4-b5-b6-b7**, eller ved fordelingen av halvtoner: **121222**. C alterert over vil fungere som en akkorden C7b9#9b5#5, også kalt Calt.
  
-Du kan ogås definere den ved å se på fordelingen av halvtonetrinn: **hHhHHHH**. 
  
  
-^ C-durskalaen        | C |  | D | | E | F |  | G |  | A |  | H | C | +{{ :gripebrett:alterert-skala-visuelt.svg |}}
-| C-durskalaens intervaler           |1| |2| | 3 | 4 | | 5 | |6 | | 7 | 8 | +
-^ Alterert C-durskala | C |Db |  | Eb | Fb |  | Gb |  | Ab |  | Hb |  | C | +
-| Den altererte skalaens intervaller |1|b2| |#2|3|  |b5| |#5|  |b7|  | 8 | +
-| Den altererte skalaens intervaller |1|b9| |#9|3|  |b5| |b13|  |b7|  | 8 | +
-^ Den altererte skalaen er den samme som den 7modus av den stigende melodiske mollskalaen | C |C# |  | D# | E |  | F# |  | G# |  | A# |  | C |+
  
-Den altererte skalen kan altså også betraktes som **den syvende modus av den stigende melodiske mollskalaen**, også kalt den superlokriske modus av denne skalaen:  
  
-Intervallforholdene i den er  
  
-^ C# stigende melodisk moll, noter      |C#| |D#| |E| |F#| |G#| |A#| |C| |C#| +Den altererte skalaen kan altså også betraktes som **den syvende modus av den stigende [[melodisk moll|melodiske mollskalaen]]**, også kalt superlokrisk.  
-^ C# stigende melodisk moll, intervaller |1| |2| |b3| |4| |5| |6| |7| |8| + 
-^ C# stigende melodisk moll, intervallavstander | |H| |h|  |H| |H| |H| |H| |h| |+Intervaller: 
 + 
 +^ C# (stigendemelodisk moll, noter      |C#| |D#| |E| |F#| |G#| |A#| |C| |C#| 
 +^ C# (stigendemelodisk moll, intervaller |1| |2| |b3| |4| |5| |6| |7| |8| 
 +^ C# (stigendemelodisk moll, intervallavstander | |2| |1|  |2| |2| |2| |2| |1| |
  
  
Linje 26: Linje 22:
                                     /\  /\  /\  /\  /\  /\  /                                     /\  /\  /\  /\  /\  /\  /
                                     \/  \/  \/  \/  \/  \/  \/                                     \/  \/  \/  \/  \/  \/  \/
-  Halvtonefordeling (SMM):                      h+  Halvtonefordeling (SMM):                      1
  
-  Halvtonefordeling (AS):                  H  H+  Halvtonefordeling (AS):         2            2
                                 /\  /\  /\  /\  /\  /\  /\                                 /\  /\  /\  /\  /\  /\  /\
                                /  \/  \/  \/  \/  \/  \/  \                                /  \/  \/  \/  \/  \/  \/  \
Linje 39: Linje 35:
 ^ C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | H | C |  ^ C-durskalaen | C | D | E | F | G | A | H | C | 
 | durintervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 |  | durintervaller | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 1 | 
-^ C-altskalaen | C | D♭ | E♭ | F♭ | G♭ | A♭ | H♭ | C | +^ C-altskalaen | C | D♭ | E♭ | F♭ | G♭ | A♭ | B♭ | C | 
-| alt-intervaller | 1 | b9 | #9 | b5 | b13 | b7 | 1 |+| alt-intervaller | 1 | b9 | b3 b4 | b5 | b6 | b7 | 1 |
  
  
 C-durskalaen på gripebrettet, i to oktaver: C-durskalaen på gripebrettet, i to oktaver:
  
-  |---|---|-H-|-C-|---|---|   |---|---|-7-|-1-|---|---|+  |---|---|-B-|-C-|---|---|   |---|---|-7-|-1-|---|---|
   |---|---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|---|-5-|---|-6-|   |---|---|---|-G-|---|-A-|   |---|---|---|-5-|---|-6-|
   |---|---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|---|-2-|---|-3-|-4-|   |---|---|-D-|---|-E-|-F-|   |---|---|-2-|---|-3-|-4-|
-  |---|---|-A-|---|-H-|-C-|   |---|---|-6-|---|-7-|-1-|+  |---|---|-A-|---|-B-|-C-|   |---|---|-6-|---|-7-|-1-|
   |---|---|-E-|-F-|---|-G-|   |---|---|-3-|-4-|---|-5-|   |---|---|-E-|-F-|---|-G-|   |---|---|-3-|-4-|---|-5-|
   |---|---|---|-C-|---|-D-|   |---|---|---|-1-|---|-2-|   |---|---|---|-C-|---|-D-|   |---|---|---|-1-|---|-2-|
Linje 60: Linje 56:
 C alterert skala på gripebrettet, i to oktaver: C alterert skala på gripebrettet, i to oktaver:
  
-  |---|-Hb|---|-C-|---|---|   |---|-b7|---|-1-|---|---| +  |---|-Bb|---|-C-|---|---|   |---|-b7|---|-1-|---| 
-  |---|---|-Gb|---|-Ab|---|   |---|---|-b5|---|b13|---+  |---|---|-Gb|---|-Ab|---|   |---|---|b12|---|b13| 
-  |-C-|-Db|---|-Eb|-Fb|---|   |-1-|-b9|---|-#9|-3-|---+  |-C-|-Db|---|-Eb|-Fb|---|   |-1-|-b9|---|b10|b11
-  |---|-Ab|---|-Hb|---|---|   |---|b13|---|-b7|---|---| +  |---|-Ab|---|-Bb|---|---|   |---|-b6|---|-b7|---| 
-  |---|-Eb|-Fb|---|-Gb|---|   |---|-#9|-3-|---|-b5|---+  |---|-Eb|-Fb|---|-Gb|---|   |---|-b3|-b4|---|-b5| 
-  |---|---|---|-C-|-Db|---|   |---|---|---|-1-|-b9|---|+  |---|---|---|-C-|-Db|---|   |---|---|---|-1-|-b9|
                 |                           |                 |                           |
                 8. bånd                     8. bånd                 8. bånd                     8. bånd
  • alterert_skala.1189958819.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)