akkorder:synonyme_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
akkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] adminakkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 6: Linje 6:
 Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter.  Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter. 
  
-Noen eksempler+ 
 +===== Enharmonisk like akkorder ===== 
 + 
 +Akkorder som er //enharmonisk like// [eng. <lang en>enharmonic equivalent</lang>], har de samme akkord-toner og spilles da på gitar med samme grep. Men de tolkes forskjellig, alt etter hvilken musikalsk sammenheng de inngår i 
 + 
 + 
 <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder> <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder>
-For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en  akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet.  +For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en  akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet.
  
 Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html> Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html>
  
-Når en tone blir lagt til i bassen av en akkordkan du skrive den som en såkalt "slash-akkord". Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassenkan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: "C over A"). En C/er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, gsom er en Am7. </box>Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6?+En grunn til at sløyfing av tonerer at none-akkorder gjerne bygges ved å flytte opp grunntonen en stor sekund (se for eksempel på dette C6-grepet: <html><span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, der er grunntonen c på 2. strengog ved å flytte den opp en heltone slik <span class="chord" chord="xx2213">xx2213</span>, så har du bygd en C69-akkord, med sløyfet grunntone. Tersdecim-akkorder bygges gjerne ved å flytte opp kvinten som fra G7-grepet <span class="chordchord="3x343x">3x343x</span>, der kvinten d er på 2. streng. Og ved å flytter den opp en heltonehar du en G13-akkord <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span></html> med sløyfet kvint. Flytter du bare en halvtone så får du en G7b13-grep <span class="chord" chord="3x344x">3x344x</span>. Den kan riktignok også betraktes som en G7 med alterert kvint G7#5.
  
-Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, og <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>.</html>  
  
-For Dm7 kjenner du kanskje <html><span class="chord" chord="xx0211">xx0211</span>, <span class="chord" chord="xx3535">xx3535</span>, <span class="chord" chord="x5756x">x5756x</span>, <span class="chord" chord="xx7768">xx7768</span></html>+Når en tone blir lagt til i bassen av en akkord, kan du skrive den som en såkalt "slash-akkord". Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassen, kan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: "C over A"). En C/A er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, g, som er en Am7.  
 + 
 +Slash-akkorder brukes nok vanligvis for å si hvilken omvending det er tale om. Den C6 som har seksten (a) i bassen kan da skrives <html><span class="chord" chord="x02010">C6/A</span></html> 
 +</box> 
 + 
 +Eksempler:   
 + 
 +Alle grep for <html><span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> kan brukes som grep for <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span>. Den vil høres som en <span class="chord" chord="x3001x">Csus2</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x3201x">C</span>. Og den vil lyde som <span class="chord" chord="x3001x">Gsus4</span> når sammenhengen er <span class="chord" chord="x2000x">G</span></html> 
 + 
 +Det er egentlig bare tre forminskede septimakkorder. For <html><span class="chord" chord="x1202x">Bbdim7</span> = <span class="chord" chord="x4535x">Dbdim7</span> = <span class="chord" chord="x7868x">Edim7</span> = <span class="chord" chord="xab9bx">Gdim7</span>, og <span class="chord" chord="x2313x">Bdim7</span> = <span class="chord" chord="x5646x">Ddim7</span> = <span class="chord" chord="x8979x">Fdim7</span> = <span class="chord" chord="xbcacx">Abdim7</span> og <span class="chord" chord="x3424x">Cdim7</span> = <span class="chord" chord="x6757x">Ebdim7</span> = <span class="chord" chord="x9a8ax">Gbdim7</span> = <span class="chord" chord="xcdbdx">Adim7</span></html>. Likhetstegnet skal her leses som "har samme akkordtoner som"
 + 
 +Det er egentlig bare fire forstørrede treklanger: For <html><span class="chord" chord="x2100x">Baug</span> = <span class="chord" chord="x6544x">Ebaug</span> = <span class="chord" chord="xa988x">Gaug</span> og <span class="chord" chord="x3211x">Caug</span> = <span class="chord" chord="x7655x">Eaug</span> = <span class="chord" chord="xba99x">G#aug</span> og <span class="chord" chord="x4322x">Dbaug</span> = <span class="chord" chord="x8766x">Faug</span> = <span class="chord" chord="xcbaax">Aaug</span> og <span class="chord" chord="x5433x">Daug</span> = <span class="chord" chord="x9877x">Gbaug</span> = <span class="chord" chord="xdcbbx">Bbaug</span></html> 
 + 
 + 
 +Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6? 
 + 
 +Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>, <span class="chord" chord="axaaax">10x10-10-10x</span>, , <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="x8a7ax">x8-10-7-10x</span>, <span class="chord" chord="xccadx">x12-12-10-13x</span></html>  
 + 
 +For Dm7 kjenner du kanskje <html><span class="chord" chord="xx0211">xx0211</span>, <span class="chord" chord="xx3535">xx3535</span>, <span class="chord" chord="x5756x">x5756x</span>, <span class="chord" chord="xx7768">xx7768</span>, <span class="chord" chord="xxaaaa">xx10-10-10-10</span></html>
  
 Hvis du så vet at disse to grepene har akkurat de samme akkordtoner, så vet du også at alle disse grepene kan brukes om hverandre: Hvis du så vet at disse to grepene har akkurat de samme akkordtoner, så vet du også at alle disse grepene kan brukes om hverandre:
Linje 39: Linje 61:
  
  
-===== Quiz =====+Tips: Det omvendingen av akkorden C6 som har seksten i bassen (C6/A) er <html><span class="chord" chord="x02010">det vanligste Am7-grepet</span></html> 
 + 
 +<callout type="question" icon="true"> 
 +==== Quiz ==== 
 + 
 +Hva er... 
 + 
 +<popover placement="top" content="A6! Forklaring: Siden tersen til Gbm7 er a, så må det være A6 som er den relaterte sekstakkorden til Gbm7!"><btn>...sekstakkorden til Gbm7?</btn></popover> 
 +<popover placement="bottom" content="Seksten til E6 er db. Derfor er det Dbm7 som er den relaterte mollseptim-akkorden til E6!"><btn>...mollseptim-akkorden til E6?</btn></popover> 
 +<popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>...sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> 
 +<popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>...mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover> 
 + 
 +Klikk på knappene når du har svaret! 
 +</callout> 
 + 
 +<alert type="warning" dismiss="true" icon="fa fa-warning">Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller studér illustrasjonen over, hvis du lurer på hvor du finner en (liten) ters og (stor) sekst i forhold til en grunntone. Lite tips: En stor sekst til en grunntone befinner seg tre bånd ned. En  liten ters befinner seg tre bånd opp. Fra en gitt tone i et bånd,  teller du da 0-1-2-3 opp eller ned til henholdsvis stor sekst og liten ters. Så hvis du står på C på 5. streng og i 3. bånd, så kan du telle ned 0-1-2-3 til A som gir deg seksten, eller 0-1-2-3 opp til Eb som gir deg liten ters.</alert>
  
-Klikk på knappene når du har svaret! Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller illustrasjonen over, for å finne ut hvor  
  
-<popover placement="top" content="A6! Forklaring: Siden tersen til Gbm7 er a, så må det være A6 som er den relaterte sekstakkorden til Gbm7!"><btn>Sekstakkorden til Gbm7?</btn></popover> +===== Andre relaterte akkorder =====
-<popover placement="bottom" content="Seksten til E6 er db. Derfor er det Dbm7 som er den relaterte mollseptim-akkorden til E6!"><btn>Mollseptim-akkorden til E6?</btn></popover> +
-<popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> +
-<popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover>+
  
 +En annen type relaterte akkorder er halvforminskede og mollsekst-akkorder, som for eksempel henholdsvis Bm7b5 og Dm6. 
  
-===== Et annet eksempel =====+Her er noen grep for dem: Bm7b5 og Dm6
  
  
-Det samme gjelder når du vet at G9(noR) har de samme notene som Bm7b5 og Dm6  - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, og G9(noR) = Bm7b5 = Dm6 - da kan alle de grepene du har for en av dem brukes for alle.+En interessant ting er imidlertid at vi også kan relatere disse akkordene med en dominant none-akkord. Akkorden G9noR har nemlig de samme tonene som Bm7b5 og Dm6  - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, eller G9(noR) = Bm7b5 = Dm6. Dermed kan ethvert grep for en av disse akkordene, brukes for alle:
  
   G9:    G, B, D, F, A   G9:    G, B, D, F, A
  • akkorder/synonyme_akkorder.1471535546.txt.gz
  • Sist endret: 8 år siden
  • av admin