Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
akkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:synonyme_akkorder [d.m.Y H:i] – admin |
---|
~~NOTOC~~ | ~~NOTOC~~ |
| |
====== Substitusjoner eller synonyme akkorder ====== | ====== Substituerbare eller synonyme akkorder ====== |
//Synonym akkord//, //alternativ akkord//, //substituerbar akkord//, //akkord-substitusjon// brukes på denne siden i løs forstand om akkorder som kan brukes om hverandre. De kan erstatte hverandre fordi de kan ha samme harmonisk funksjon. De kan ligner på hverandre ved å ha flere akkord-toner til felles og slik at øvrige toner som ikke er felles kan forstås som alterering eller mer avanserte varianter av samme akkord. | //Synonym akkord//, //alternativ akkord//, //substituerbar akkord//, //akkord-substitusjon// brukes på denne siden i løs forstand om akkorder som kan brukes om hverandre. De kan erstatte hverandre fordi de kan ha samme harmonisk funksjon. De kan ligner på hverandre ved å ha flere akkord-toner til felles og slik at øvrige toner som ikke er felles kan forstås som alterert eller mer avanserte varianter av samme akkord. |
| |
Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter. | Å vite litt om temaet akkord-substitusjon er nyttig bla. for å utvide som vokabular av grep. En annen ting er at det vil kunne være til hjelp arrangering og stemmeføring (eng <lang en>voice leading</lang>) eller reharmoniserer av låter. |
| |
Noen eksempler: | |
| ===== Relaterte akkorder ===== |
| |
| Relaterte akkorder er akkorder som har samme akkord-toner, men med en annen grunntone. Disse kan også kalles enharmoniske akkorder. |
| |
<box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder> | <box red round right 33%|Litt om besifring av akkorder> |
For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet. | For mer avanserte akkorder enn treklanger, er det vanlig med gitargrep der en sløyfer én akkordtone, eller til og med flere akkordtoner. Vanligvis tas det ikke med i akkordens navn - altså i besifringen av akkorden. Men ønsker du å angi at en akkordtone er sløyfet i et grep, kan du da besifres med "**(noR)**" når grunntonen er sløyfet, "**(no5)**" når kvinten er sløyfet, og "**(no5)**" når tersen er sløyfet. |
Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html> | Eksempel: <html><span class="chord" chord="xx3435">G9(noR)</span> betyr <span class="chord" chord="353435">G9</span> uten grunntonen G. <span class="chord" chord="x3243x">Cmaj9(no5)</span>, er en Cmaj9 der kvinten (G) er sløyfet. Et vanlig grep for <span class="chord" chord="353455">G13</span> er <span class="chord" chord="3x345x">3x345x</span>. Det skrives vanligvis bare som G13, selv om både nonen (9) og kvinten (5) er sløyfet.</html> |
| |
Når en tone blir lagt til i bassen av en akkord, kan du skrive den som en såkalt <<slash-akkord>>. Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassen, kan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: <<C over A>>). En C/A er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, g, som er en Am7. </box>Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6? | Når en tone blir lagt til i bassen av en akkord, kan du skrive den som en såkalt "slash-akkord". Så hvis du har en <html><span class="chord" chord="x32010">C</span>, og legger en A i bassen, kan den skrives <span class="chord" chord="x02010">C/A</span></html> (leses: "C over A"). En C/A er en annen måte å skrive en akkord med akkord-tonene a, c, e, g, som er en Am7. |
| |
| Slash-akkorder brukes nok vanligvis for å si hvilken omvending det er tale om. Den C6 som har seksten (a) i bassen kan da skrives <html><span class="chord" chord="x02010">C6/A</span></html> |
| </box>Hvor mange grep kan du for akkordene Dm7 og F6? |
| |
Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, og <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>.</html> | Her er noen: <html>For F6 kjenner du kanskje til grepene <span class="chord" chord="1x021x">1x021x</span>, <span class="chord" chord="x3323x">x3323x</span>, <span class="chord" chord="5x353x">5x353x</span>, og <span class="chord" chord="8x776x">8x776x</span>.</html> |
{{akkorder:f6-og-dm7_har-samme-akkordtoner.png?nolink}} | {{akkorder:f6-og-dm7_har-samme-akkordtoner.png?nolink}} |
| |
<text background="success">Alle Dm7-grep du vet om, kan brukes som F6-grep - og omvendt. De har akkurat de samme akkordtoner. | <text background="success">Alle Dm7-grep du vet om, kan brukes som F6-grep - og omvendt</text>. De har akkurat de samme akkordtoner. |
| |
Hvordan så utnytte denne innsikten: Jo, ved å merke seg at det er tersen i Dm7-akkorden (som er en F), som er grunntonen i F6-akkorden. Og ved å merke seg at det er seksten i en F6, som er grunntonen i en Dm7. Eller mer generelt, <text background="success">tersen i en mollseptimakkord, er grunntonen i en sekstakkord</text>. Og <text background="success">seksten i en sekst-akkord er grunntonen i en mollseptimakkord.</text> | Hvordan så utnytte denne innsikten: Jo, ved å merke seg at det er tersen i Dm7-akkorden (som er en F), som er grunntonen i F6-akkorden. Og ved å merke seg at det er seksten i en F6, som er grunntonen i en Dm7. Eller mer generelt: |
| |
| <alert type="success" icon="fa fa-success">Tersen i en mollseptimakkord, er grunntonen i en sekstakkord. Og seksten i en sekst-akkord er grunntonen i en mollseptimakkord</alert>. |
| |
| |
| Cm7 | D#6 eller Eb6 | | | Cm7 | D#6 eller Eb6 | |
| |
| |
| Tips: Det omvendingen av akkorden C6 som har seksten i bassen (C6/A) er <html><span class="chord" chord="x02010">det vanligste Am7-grepet</span></html> |
| |
| ==== Quiz ==== |
| |
| Klikk på knappene når du har svaret! |
| |
| <popover placement="top" content="A6! Forklaring: Siden tersen til Gbm7 er a, så må det være A6 som er den relaterte sekstakkorden til Gbm7!"><btn>Sekstakkorden til Gbm7?</btn></popover> |
| <popover placement="bottom" content="Seksten til E6 er db. Derfor er det Dbm7 som er den relaterte mollseptim-akkorden til E6!"><btn>Mollseptim-akkorden til E6?</btn></popover> |
| <popover placement="top" content="Siden tersen i Ebm7 er gb, så er Gb6 den relaterte sekstakkorden til Ebm7!"><btn>Sekst-akkorden til Ebm7?</btn></popover> |
| <popover placement="bottom" content="Siden seksten i Db6 er bb, så er Bbm7 den relaterte mollseptim-akkorden til Db6!"><btn>Mollseptim-akkorden til Db6?</btn></popover> |
| |
| |
| <alert type="warning" dismiss="true" icon="fa fa-warning">Se [[gripebrettet:intervaller|intervaller]] eller studér illustrasjonen over, hvis du lurer på hvor du finner en (liten) ters og (stor) sekst i forhold til en grunntone. Lite tips: En stor sekst til en grunntone befinner seg tre bånd ned. En liten ters befinner seg tre bånd opp. Fra en gitt tone i et bånd, teller du da 0-1-2-3 opp eller ned til henholdsvis stor sekst og liten ters. Så hvis du står på C på 5. streng og i 3. bånd, så kan du telle ned 0-1-2-3 til A som gir deg seksten, eller 0-1-2-3 opp til Eb som gir deg liten ters.</alert> |
| |
| |
| ===== Andre relaterte akkorder ===== |
| |
| En annen type relaterte akkorder er halvforminskede og mollsekst-akkorder, som for eksempel henholdsvis Bm7b5 og Dm6. |
| |
| Her er noen grep for dem: Bm7b5 og Dm6 |
| |
| |
Det samme gjelder når du vet at G9(noR) har de samme notene som Bm7b5 og Dm6 - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, og G9(noR) = Bm7b5 = Dm6 - da kan alle de grepene du har for en av dem brukes for alle. | En interessant ting er imidlertid at vi også kan relatere disse akkordene med en dominant none-akkord. Akkorden G9noR har nemlig de samme tonene som Bm7b5 og Dm6 - mao G9 = Bm7b5/G = Dm6/G, eller G9(noR) = Bm7b5 = Dm6. Dermed kan ethvert grep for en av disse akkordene, brukes for alle: |
| |
G9: G, B, D, F, A | G9: G, B, D, F, A |