Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Standard jazz-akkorder ====== | ====== Standard jazz-akkorder ====== | ||
- | Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i jazz, bossa nova, fusion | + | Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i Jazz, Bossa Nova, Fusion, Manouche / Manouch |
- | Dim7-akkorder | + | Grepene |
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Du kan nå gå rett på og øve på de [[# | ||
+ | |||
+ | Dim7-akkorder er symmetriske fordi intervallet fra en tone til den neste er altid en liten ters i en dim7-akkord. Og layouten på gitaren gjør at de har samme grep for alle omvendinger. Fem dim7-grep | ||
{{: | {{: | ||
- | Fra disse kan du da bygge fem ganger andre akkorder som Cm7b5, Cm7, C7 og Cmaj7. | + | Men ikke bare øv dem inn ved mekanisk ved å flytte grepet tre bånd opp. Øv på å plassere dem utfra grunntonen i akkorden, altså tenk hvor du har neste C og plasser grepet deretter. |
- | Merk at det gjelder å bli bevisst på hvilke toner du må flytte for å gå fra en til en annen akkord, så kan du utfra de fem dim7-akkordene da huske. | + | {{: |
- | Men da må du først merke deg ikke bare hvor grunntonen | + | Det er en ting. Men kluet her er at du etterhvert |
{{: | {{: | ||
+ | Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden: | ||
- | ====== 5 standard jazz-akkorder ====== | + | {{: |
+ | |||
+ | Tritonus-avstanden er symmetrisk om grunntonen, mens stor sekst og liten ters har det omvendte forholdet til grunntonen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 5 standard jazz-akkorder | ||
+ | |||
+ | Har du så det overstående inne, kan du fra disse bygge andre akkorder som Cm7b5, Cm7, C7 og Cmaj7. | ||
+ | |||
+ | Merk at det gjelder å bli bevisst på hvilke intervaller og toner du må flytte for å gå fra en til en annen akkord, så kan du utfra de fem dim7-akkordene da huske. | ||
{{: | {{: | ||
Linje 21: | Linje 38: | ||
Disse er så igjen flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder. | Disse er så igjen flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder. | ||
- | Og ikke nok med det. Utfra disse akkord-grunntypene skal du så kunne finne fram til de aller fleste andre akkorder | + | ===== De 5 standard jazz-akkorder |
- | * C9, Cm9, Cmaj9 -> flytt grunntonen (1) opp to halvtoner (her fra C til D). Cmaj7: 3-x-2-4-1-x -> Cmaj9: 3-x-2-4-3-x, | ||
- | * C7b13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp en halvtone (fra G til Ab) | ||
- | * C13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp to halvtone - dvs. fra G til A. | ||
- | * Cm6 -> ta Cm7 og flytt septimen (b7) ned til en stor sekst (6) - dvs. fra Bb til A. | ||
- | * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. | ||
- | * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. | ||
- | |||
- | Kort sagt, når du har dette inne, så har du den store oversikten! | ||
Her er det samme øvelsen andre veien fra C#dim7 til Cmaj7 osv. ned til Cdim7. | Her er det samme øvelsen andre veien fra C#dim7 til Cmaj7 osv. ned til Cdim7. | ||
Linje 45: | Linje 54: | ||
* Gå fra C#dim7 direkte til C7 -> flytt C# til C | * Gå fra C#dim7 direkte til C7 -> flytt C# til C | ||
+ | |||
+ | Alle disse akkordene er flyttbare slik at du da til sammen har 5 x 20 x 12 jazzakkorder. Aller er ikke like brukbare i alle sammenhenger. Men mer at hvorvidt de låter godt eller ikke, det er bestemt av hvilken sammenheng de inngår i. | ||
+ | |||
+ | Og ikke nok med det. Utfra disse akkord-grunntypene skal du så kunne finne fram til de aller fleste andre akkorder som er vanlig i jazz, fusion, bossa nova, som for eksempel: | ||
+ | |||
+ | * C9, Cm9, Cmaj9 -> flytt grunntonen (1) opp to halvtoner (her fra C til D). Cmaj7: 3-x-2-4-1-x -> Cmaj9: 3-x-2-4-3-x, | ||
+ | * C7b13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp en halvtone (fra G til Ab) | ||
+ | * C13 -> ta C7 og flytt kvinten (5) opp to halvtone - dvs. fra G til A. | ||
+ | * Cm6 -> ta Cm7 og flytt septimen (b7) ned til en stor sekst (6) - dvs. fra Bb til A. | ||
+ | * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. | ||
+ | * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. | ||
+ | |||
+ | ===== Cm6, C6, CmMaj7 ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Kort sagt, når du har dette inne, så har du den store oversikten! | ||