Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Standard jazz-akkorder ====== | ====== Standard jazz-akkorder ====== | ||
- | Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i Jazz, Bossa Nova, Fusion, Manouche etc. Såkalte << | + | Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i Jazz, Bossa Nova, Fusion, Manouche |
Grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem dim7-akkorder. | Grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem dim7-akkorder. | ||
Linje 8: | Linje 8: | ||
Du kan nå gå rett på og øve på de [[# | Du kan nå gå rett på og øve på de [[# | ||
- | Dim7-akkorder er symmetriske | + | Dim7-akkorder er symmetriske |
{{: | {{: | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
{{: | {{: | ||
+ | |||
+ | Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | Tritonus-avstanden er symmetrisk om grunntonen, mens stor sekst og liten ters har det omvendte forholdet til grunntonen. | ||
+ | |||
Linje 58: | Linje 65: | ||
* C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. | * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. | ||
* CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. | * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. | ||
+ | |||
+ | ===== Cm6, C6, CmMaj7 ===== | ||
+ | |||
Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: | Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: |