Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon |
akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:standard_jazzakkorder [d.m.Y H:i] – admin |
---|
====== Standard jazz-akkorder ====== | ====== Standard jazz-akkorder ====== |
Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i Jazz, Bossa Nova, Fusion, Manouche etc. Det er fra disse akkord-grunntypene, kan du bygge de fleste andre akkorder i disse sjangrene. Og grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem dim7-akkorder. | Nedenfor finner du en oversikt over akkorder som er vanlige i Jazz, Bossa Nova, Fusion, Manouche / Manouch etc. Såkalte <<//drop 2//>>- og <<//drop 3//>>-akkorder. Fra disse grunntypene, kan du bygge de fleste andre akkorder i disse sjangrene. |
| |
| Grepene er her organisert logisk på en sånn måte at det er mulig å huske dem alle, ved bare å huske fem dim7-akkorder. |
| |
{{:akkorder:5-varianter-av-cdim7.png?nolink&|Fem varianter av akkorden C-dim7}} | {{:akkorder:5-varianter-av-cdim7.png?nolink&|Fem varianter av akkorden C-dim7}} |
Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien: | Du kan nå gå rett på og øve på de [[#standard_jazz-akkorder_cdim7_-_cm7b5_-_cm7_-_c7_-_cmaj7|5 standard jazzakkorder]] som nedenfor, men her er litt nyttig hjerneføde med på veien: |
| |
Dim7-akkorder er symmetriske slik at en omvending av dem på gitaren kan gjøres ved bare å flytte samme gitargrep, opp en liten ters (se eksemplene nedenfor). Så utfra disse fem dim7-grepene som hver da har grunnstilling pluss tre omvendinger, som gir deg 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren: | Dim7-akkorder er symmetriske fordi intervallet fra en tone til den neste er altid en liten ters i en dim7-akkord. Og layouten på gitaren gjør at de har samme grep for alle omvendinger. Fem dim7-grep i fire omvendinger gir deg da 20 forskjellige måter å spille Cdim7 på gitaren: |
| |
{{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} | {{:akkorder:20_cdim7-akkorder.png?nolink&|20 Cdim7-akkorder fra fem grep}} |
| |
{{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} | {{:akkorder:cmaj7_standard-jazz-akkorder_identifisere-grunntone-ters-kvint-og-septim.png?nolink&|identifiser grunntone, ters, kvint og septim for Cmaj7 over hele gripebrettet}} |
| |
| Studér forholdet mellom akkordtonene og grunntonen i dim7-akkorden: |
| |
| {{:akkorder:intervallet_mellom_tonene_dim7-akkord.png?nolink&|}} |
| |
| |
| |
* C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. | * C6 -> ta Cmaj7 og flytt den store septimen (7) ned to halvtoner til en sekst - dvs. fra B til A. |
* CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. | * CmMaj7 -> ta Cmaj7 og flytt den store tersen (3) ned en halvtone (b3) - dvs. fra E til Eb. |
| |
| ===== Cm6, C6, CmMaj7 ===== |
| |
| |
Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: | Her noen eksempler på Cm7 -> Cm6, Cmaj7 -> C6, og Cmaj7 til CmMaj7: |