Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 9: | Linje 9: | ||
Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. | Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. | ||
- | <box 99% left orange round|Dominante septimer fra forminskede septimer> | + | <box 99% left orange round|Dominante septimer fra forminskede septimer> |
+ | |||
+ | Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord og flytte den ned en halvtone, så får du en dominant septimakkord. Den tonen du da flytter ned til, blir grunntonen i den nye akkorden. | ||
+ | |||
+ | Ta fx en Cdim7-akkord. Den har akkordtonene | ||
+ | |||
+ | Det fine med det er at dim7-grep er transponerbare på gitar. Cdim7 = xx1212 = xx4545 = xx7878 = x-x-10-11-10-11. | ||
+ | |||
+ | Du kan også tenke omvendt. Flytte tre av tonene OPP en halvtone. Fra Cdim7, får du da C7, Eb7, Gb7 og A7. For eksempel kan du da bygge C7 fra Cdim7 slik: xx1212 -> xx2313; xx4545 -> xx5556; xx7878 -> xx8988; x-x-10-11-10-11 -> x-x-10-12-11-12.</ | ||
==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== |