Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
[[: | [[: | ||
+ | |||
+ | Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. | ||
+ | |||
+ | <box 99% left orange round|Dominante septimer fra forminskede septimer> | ||
+ | |||
+ | Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord og flytte den ned en halvtone, så får du en dominant septimakkord. Den tonen du flytter ned til blir da grunntonen i den nye akkorden. | ||
+ | |||
+ | Ta fx en Cdim7-akkord. Den har akkordtonene C, Eb, Gb og A. Ved å flytt C ned til B får du B7 (xx1212 -> xx1202). Ved å flytte Eb ned til D (xx1212 -> xx0212), får du D7. Ved å flytte Eb ned til F (xx1212 -> xx1211), får du F7. Og ved å flytte A ned til G# får du G#7 (xx1212 -> xx1112). | ||
+ | |||
+ | Det fine med det er at dim7-grep er transponerbare på gitar. Cdim7 = xx1212 = xx4545 = xx7878 = x-x-10-11-10-11. | ||
+ | |||
+ | Du kan også tenke omvendt. Flytte tre av tonene OPP en halvtone. Fra Cdim7, får du da C7, Eb7, Gb7 og A7. For eksempel kan du bygger C7 slik xx1212 -> xx2313; xx4545 -> xx5556; xx7878 -> xx8988; x-x-10-11-10-11 -> x-x-10-12-11-12.</ | ||
==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ||
Linje 118: | Linje 130: | ||
===== Forbinde akkorder ===== | ===== Forbinde akkorder ===== | ||
- | En måte å forbinde << | + | Her er en nyttig |
| | ||
- | {{akkorder: | + | {{akkorder: |
+ | Gitaristen //Roni Ben-Hur// bruker denne metoden systematisk i sin bok/DVD << | ||
===== Eksterne lenker ===== | ===== Eksterne lenker ===== |