Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin |
---|
Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. | Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. |
| |
<box 90% center orange round>Jazzgitaristen Pat Martino er kjent for å bygge dominante septimakkorder fra dim7-akkorder. Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord, og flytte den ned en halvtone, så får du en dominant septimakkord. Den tonen du flytter ned til blir da grunntonen i den nye akkorden. For eksempel kan du da fra en Cdim7-akkord (som består av notene C-Eb-Gb-A), få B7 (xx1212 -> xx1202), , D7 (xx1212 -> xx0212), F7 (xx1212 -> xx1211) og en G#7 (xx1212 -> xx1112).</box> | <box 99% left orange round|Dominante septimer fra forminskede septimer>Jazzgitaristen Pat Martino er kjent for å bygge dominante septimakkorder og masse andre akkorder fra dim7-akkorder. |
| |
| |
| Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord, og flytte den ned en halvtone, så får du en dominant septimakkord. Den tonen du flytter ned til blir da grunntonen i den nye akkorden. |
| |
| Ta en Cdim7-akkord. Den har akkordtonene C, Eb, Gb og A. Ved å flytt C ned til B får du B7 (xx1212 -> xx1202). Ved å flytte Eb ned til D (xx1212 -> xx0212), får du D7. Ved å flytte Eb ned til F (xx1212 -> xx1211), får du F7. Og ved å flytte A ned til G# får du G#7 (xx1212 -> xx1112). |
| |
| Du kan også tenke omvendt. Flytte tre av akkordtonene i en dim7 OPP en halvtone. Fra Cdim7, får du da C7, Eb7, Gb7 og A7.</box> |
| |
==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== |