Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon |
akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:dominante_akkorder [d.m.Y H:i] – admin |
---|
| |
[[:Tritonus]]-intervallet - dvs. avstanden fra tersen til septimen (fra b til f er en **b5**) - er ansvarlig for akkordens dominante harmoniske funksjon. | [[:Tritonus]]-intervallet - dvs. avstanden fra tersen til septimen (fra b til f er en **b5**) - er ansvarlig for akkordens dominante harmoniske funksjon. |
| |
| Du kan bygge septimakkorder ved å flytte ned grunntonen en heltone i vanlige dur- eller moll-grep. |
| |
| <box 100% orange rounded>Jazzgitaristen Pat Martino er kjent for å bygge dominante septimakkorder fra dim7-akkorder. Ved å ta en hviken som helst av akkordtonene i en dim7-akkord, og flytte den ned en halvtone, så får du en dominant septimakkord. Den tonen du flytter ned til blir da grunntonen i den nye akkorden. For eksempel kan du da fra en Cdim7-akkord (som består av notene C-Eb-Gb-A), få B7 (xx1212 -> xx1202), , D7 (xx1212 -> xx0212), F7 (xx1212 -> xx1211) og en G#7 (xx1212 -> xx1112).</box> |
| |
==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== | ==== Hvordan omvende drop-akkorder ==== |
{{akkorder:forbinde-septimakkorder-g7.png?nolink|Omvendiger av G7}} | {{akkorder:forbinde-septimakkorder-g7.png?nolink|Omvendiger av G7}} |
| |
Gitaristen //Roni Ben-Hur// bruker denne metoden systematisk i sin bok/DVD <<CHORDABILITY - Mastering The Art of Jazz Voicings for the Guitar>>. | Gitaristen //Roni Ben-Hur// bruker denne metoden systematisk i sin bok/DVD <<[[http://www.jazzcorner.com/shop/728|CHORDABILITY - Mastering The Art of Jazz Voicings for the Guitar]]>>. |
| |
===== Eksterne lenker ===== | ===== Eksterne lenker ===== |