Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:benevne_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:benevne_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Hva er akkorder? | + | ===== Akkordenes besifrede navn forteller deg hvilke intervaller de består av ===== |
- | Akkordene | + | <box green right round 200px|Hva er akkorder?> |
- | En forutsetningen for å få med seg logikken i dette, er å kunne telle intervaller eller toneavstander med << | + | Hvis telling av intervaller |
- | ===== De fire grunntreklangene dur, moll, dim og aug ===== | + | Se et eksempel på en [[besifring|besifret sang]], hvis uttrykket besifring er ukjent for deg. |
+ | </ | ||
- | Moll som består av grunntonen (1), en liten ters og en kvint, kan altså betraktes som laget ved å stable en stor ters på en liten. Durakkorder lages ved å stable en liten på en stor ters osv. | ||
- | Moll = liten ters + kvint Dur = stor ters + kvint | + | Akkorders besifrede navn forteller deg hvilke intervaller som inngå i den enkelte akkord. Så hvis du kan telle intervaller på gripebrettet, |
- | Intervaller: | + | |
- | Tersstabler: | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|-3--|----|----|----|E | + | |
- | ||----|----|-b3-|----|----|C | + | |
- | ||----|----|----|----|-1--|A | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Dim = liten ters + liten ters Aug = stor ters + stor ters | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||-b3-|----|----|----|----|Eb | + | |
- | ||----|----|-b3-|----|----|C | + | |
- | ||----|----|----|----|-R--|A | + | |
+ | Det er ikke helt opplagt. Dels fordi benevningen av akkordene er forenklet litt, og dels fordi det er noen inkonsekvenser i besifrede akkordnavn. Det går litt på engelsk og norsk, intervaller benevnes på flere måter (m for b3, maj7 for stor septim etc.) | ||
- | ===== Akkorders besifrede navn forteller deg hvilke intervaller de består av ===== | + | Men |
- | Og hvilke intervaller som inngår i en akkord, det fremgår av akkordens (besifrede) navn. | + | C har intervallene 1, 3, og 5 |
+ | Cm har intervallene 1, b3, og 5 | ||
+ | C7 har intervallene 1, 3, 5, og b7 | ||
+ | Cm7 har intervallene 1, b3, 5, og b7 | ||
+ | Cmaj7 har intervallene 1, 3, 5, og 7 | ||
+ | ... | ||
- | Det er ikke helt opplagt. Dels fordi benevningen av akkordene er forenklet litt, og dels på grunn av noen inkonsekvenser. | ||
- | **Forenklet benevning**. Intervallene | + | **Forenkling i besifrede navn**. De intervallene |
En inkonsekvens er at en i stedet for å kalle en D-mollakkord for << | En inkonsekvens er at en i stedet for å kalle en D-mollakkord for << | ||
Linje 82: | Linje 67: | ||
- [[Akkorder]] | - [[Akkorder]] | ||
- | - [[akkorder:Finne tonene på gripebrettet]] | + | - [[gripebrettet:Finne tonene på gripebrettet]] |
- | - [[akkorder:Telling av intervaller]] | + | - [[gripebrettet:Telling av Intervaller]] |
- **Benevne akkorder** | - **Benevne akkorder** | ||
- | - [[akkorder: | + | - [[Durtreklanger]] |