Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
akkorder:benevne_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:benevne_akkorder [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Hva er akkorder? | + | ===== Akkordenes besifrede navn forteller deg hvilke intervaller de består av ===== |
- | Akkordene | + | <box green right round 200px|Hva er akkorder?> |
- | En forutsetningen for å få med seg logikken i dette, er å kunne telle intervaller eller toneavstander med << | + | En annen forutsetningen for å få med seg logikken i dette, er å kunne telle intervaller eller toneavstander med << |
+ | </ | ||
- | ^C-durskalaen | + | Se et eksempel på en [[besifring|besifret sang]], hvis uttrykket besifring er ukjent for deg. |
- | ^Intervalltall |1|2|3|4|5|6|7| | + | |
- | + | ||
- | Men spander på deg et lite øyeblikk på tabellen nedenfor også. Selv om den kan se kaotisk ut, så er det et system. Det tellesystemet er grunnlaget for så å si alt annet på dette nettstedet. | + | Akkorders besifrede navn forteller |
- | ^ C | Db ^ D | Eb ^ E ^ F |Gb^ G |G#^ A |Bb^ H ^ C | Db ^ D | Eb ^ E ^ F | Gb ^ G | Ab ^ A | | + | Det er ikke helt opplagt. Dels fordi benevningen av akkordene er forenklet litt, og dels fordi det er noen inkonsekvenser i besifrede akkordnavn. Det går litt på engelsk og norsk, intervaller benevnes på flere måter (m for b3, maj7 for stor septim etc.) |
- | ^ 1 | b2 ^ 2 | b3 ^ 3 ^ 4 |b5^ 5 |#5^ 6 |b7^ 7 ^ 8 | b9 ^ 9 | #9 ^ b11 ^ 11 |#11 ^ 12| b13^ 13 | | + | |
- | Men merk også at durskalaen er bygd opp av følgende intevaller: | + | Men |
- | | + | C har intervallene 1, 3, og 5 |
+ | Cm har intervallene 1, b3, og 5 | ||
+ | C7 har intervallene 1, 3, 5, og b7 | ||
+ | Cm7 har intervallene 1, b3, 5, og b7 | ||
+ | Cmaj7 har intervallene 1, 3, 5, og 7 | ||
+ | ... | ||
- | Les: avstanden mellom C og D er en heltone, avstanden mellom D og E er en heltone osv. | ||
- | For å lage de fire grunnleggende treklangene, | + | **Forenkling |
- | følgende intervalltall: | + | |
- | + | ||
- | ^ intervalltall ^ intervallnavn | + | |
- | ^ b3 | Liten ters | + | |
- | ^ 3 | Stor ters | 2 | 4 | A -> C# | | + | |
- | ^ b5 | Forminsket kvint | 3 | 6 | A -> Eb ^ b3 + b3 | | + | |
- | ^ 5 | Kvint | 3 1/2 | 7 | A -> E | + | |
- | ^ #5 | Forstørret kvint | 4 | 8 | A -> F | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Merk at du kan betrakte kvintene (b5, 5, og #5) som summer av forskjellige terser, eller << | + | |
- | + | ||
- | ---- | + | |
- | + | ||
- | **Øvelse.** Øve på å spille små og store terser over alt på gripebrettet, | + | |
- | + | ||
- | Små terser på gripebrettet | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|-0-|---|---|-0-| | + | |
- | |---|---|---|---|---|-0-|---|---|-0-|---| | + | |
- | |---|---|---|-0-|---|---|-0-|---|---|---| | + | |
- | |---|---|-0-|---|---|-0-|---|---|---|---| | + | |
- | |---|-0-|---|---|-0-|---|---|---|---|---| | + | |
- | |-0-|---|---|-0-|---|---|---|---|---|---| | + | |
- | + | ||
- | Flere små terser på gripebrettet | + | |
- | |-0-|---|---|---|---|---|---|---|---|---| | + | |
- | |---|---|-0-|---|---|---|---|---|---|---| | + | |
- | |---|---|---|-0-|---|---|---|---|---|---| | + | |
- | |---|---|---|---|---|-0-|---|---|---|---| | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|---|-0-|---|---| | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|---|---|---|-0-| | + | |
- | + | ||
- | Store terser på gripebrettet | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|---|---|-0-|---| | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|---|---|---|-0-| | + | |
- | |---|---|---|---|---|-0-|---|---|---|-0-| | + | |
- | |---|---|---|---|---|---|-0-|---|---|---| | + | |
- | |---|---|---|-0-|---|---|---|-0-|---|---| | + | |
- | |-0-|---|---|---|-0-|---|---|---|---|---| | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== De fire grunntreklangene dur, moll, dim og aug ===== | + | |
- | + | ||
- | Moll som består av grunntonen (1), en liten ters og en kvint, kan altså betraktes som laget ved å stable en stor ters på en liten. Durakkorder lages ved å stable en liten på en stor ters osv. | + | |
- | + | ||
- | Moll = 1,b3,5 = b3 + 3 Dur = 1,3,5 = 3 + b3 | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|-3--|----|----|----|E | + | |
- | ||----|----|-b3-|----|----|C | + | |
- | ||----|----|----|----|-1--|A | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Dim = 1,b3,b5 = b3 + b3 Aug = 1,3,#5 = 3 + 3 | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||----|----|----|----|----| | + | |
- | ||-b3-|----|----|----|----|Eb ||----|----|-3--|----|----|F | + | |
- | ||----|----|-b3-|----|----|C | + | |
- | ||----|----|----|----|-R--|A | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Akkorders besifrede navn forteller deg hvilke intervaller de består av ===== | + | |
- | + | ||
- | Og hvilke intervaller som inngår | + | |
- | + | ||
- | Det er ikke helt opplagt. Dels fordi benevningen av akkordene er forenklet litt, og dels på grunn av noen inkonsekvenser. | + | |
- | + | ||
- | **Forenklet benevning**. Intervallene | + | |
En inkonsekvens er at en i stedet for å kalle en D-mollakkord for << | En inkonsekvens er at en i stedet for å kalle en D-mollakkord for << | ||
Linje 135: | Linje 66: | ||
- [[Akkorder]] | - [[Akkorder]] | ||
- | - [[akkorder:Finne tonene på gripebrettet]] | + | - [[gripebrettet:Finne tonene på gripebrettet]] |
- | - [[akkorder:Telling av intervaller]] | + | - [[gripebrettet:Telling av Intervaller]] |
- **Benevne akkorder** | - **Benevne akkorder** | ||
- | - [[akkorder: | + | - [[Durtreklanger]] |