Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon |
akkorder:akkordprogresjon [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:akkordprogresjon [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin |
---|
{{:akkorder:trinnanalyse-romertallanalyse-av-akkordene-i-c-dur-treklanger.png?860|C-durskalaens treklanger er | C | Dm | Em | F | G | Am | Bdim |, og trinnene er | I | ii | iii | IV | V | vi | vii |}} | {{:akkorder:trinnanalyse-romertallanalyse-av-akkordene-i-c-dur-treklanger.png?860|C-durskalaens treklanger er | C | Dm | Em | F | G | Am | Bdim |, og trinnene er | I | ii | iii | IV | V | vi | vii |}} |
| |
Det er strengt tatt unødvendig for alle som vet at akkordene på trinn 1, 4 og 5, //hovedtreklangene//, er i dur. De øvrige er i moll. | Det er strengt tatt unødvendig da alle med litt erfaring vet at akkordene på trinn 1, 4 og 5, //hovedtreklangene//, er i dur. De øvrige er i moll. Men det kan være nyttig når man har med mer avansert harmoni å gjøre, som lån av akkorder fra parallelle tonearter. |
| |
Dels kan du også legge til øvrig besifring fra vanlige akkordnavn ((I trinnanalyse kan en også spesifisere omvending, noe som også kan noteres med vanlig besifring ved å skrive akkordtone i bassen med skråstrek som her: {{:akkorder:trinnalalyse-med-notasjon-for-omvending-av-akkord.png}} )). Et eksempel på det: | Dels kan du også legge til øvrig besifring fra vanlige akkordnavn ((I trinnanalyse kan en også spesifisere akkords omvending. Omvending kan også skrives med vanlig besifring, ved å føre inn bassens akkordtone bak en skråstrek som her: {{:akkorder:trinnalalyse-med-slash-akkorder-og-notasjon-for-omvendinger.png}} )). Et eksempel på det: |
| |
Progresjonene | Dm7 G7 | Cmaj7 | noteres da slik: ii7-V7-Imaj7. | Progresjonene | Dm7 G7 | Cmaj7 | noteres da slik: ii7-V7-Imaj7. |