akkorder:akkordprogresjon

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
akkorder:akkordprogresjon [d.m.Y H:i] adminakkorder:akkordprogresjon [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 18: Linje 18:
 Det er strengt tatt unødvendig da alle med litt erfaring vet at akkordene på trinn 1, 4 og 5, //hovedtreklangene//, er i dur. De øvrige er i moll. Men det kan være nyttig når man har med mer avansert harmoni å gjøre, som lån av akkorder fra parallelle tonearter.  Det er strengt tatt unødvendig da alle med litt erfaring vet at akkordene på trinn 1, 4 og 5, //hovedtreklangene//, er i dur. De øvrige er i moll. Men det kan være nyttig når man har med mer avansert harmoni å gjøre, som lån av akkorder fra parallelle tonearter. 
  
-Dels kan du også legge til øvrig besifring fra vanlige akkordnavn ((I trinnanalyse kan en også spesifisere omvending, noe som også kan noteres med vanlig besifring ved å skrive akkordtone i bassen med skråstrek som her: {{:akkorder:trinnalalyse-med-notasjon-for-omvending-av-akkord.png}} )). Et eksempel på det:+Dels kan du også legge til øvrig besifring fra vanlige akkordnavn ((I trinnanalyse kan en også spesifisere akkords omvending. Omvending kan også skrives med vanlig besifringved å føre inn bassens akkordtone bak en skråstrek som her: {{:akkorder:trinnalalyse-med-slash-akkorder-og-notasjon-for-omvendinger.png}} )). Et eksempel på det:
  
    Progresjonene | Dm7 G7 | Cmaj7 | noteres da slik: ii7-V7-Imaj7.    Progresjonene | Dm7 G7 | Cmaj7 | noteres da slik: ii7-V7-Imaj7.
  • akkorder/akkordprogresjon.txt
  • Sist endret: 13 måneder siden
  • av admin