====== Dominant ====== **Dominanten**, også kalt //primær dominant//, akkorden bygger fra femte trinn i en tonearten. Trinnene angis med romertall. Dominanten er da en V7-akkorden i en gitt toneart som da oppløses i I-akkorden -dvs. akkorden bygget fra grunntonen (Tonika). I en harmonisert skala (akkordskala) er dominanten den akkorden som er bygget fra femte skalatrinn -dvs. fra den femte tonen i skalaen. I C-dur er dominanten G7. G7 skape i C-dur en spenning som forventes å løses opp ved I-akkorden C, C7 i blues, Cmaj7 i jazz, som dette utdraget av en IIm-V7-Imaj7-progresjon: - | Dm7 | G7 | Cmaj7 | ^Skalatrinn ^ C-dur | ters | kvint | septim | none ^ Akkorder ^ Harmonisk funksjon | ^ I | C | E | G | H | D | Cmaj7 | Sterkest forløsning | ^ II | D | F | A | C | E | Dm7 | | ^ III | E | G | H | D | F | Em7 | forløsning | ^ IV | F | A | C | E | G | Fmaj7 | | ^ V | G | H | D | F | A | G7 | Størst spenning | ^ VI | A | C | E | G | H | Am7 | forløsning | ^ VII | H | D | F | A | C | Hdim7 | spenning | ===== Sekundær dominant, bidominant ===== **Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom vii - dvs. akkorden på det syvende trinnet i skalaen. Du kan altså foregripe alle andre akkorder med dens V7 i en akkord-progresjon. ^ Sekundære dominanter ^ Alternative betegnelse ^ Forløses med ^ Eksempel i C-dur | | VI7 | V7/II | IIm7 | Dm7 kan spilles som A7 -> Dm7 | | VII7 | V7/III | IIIm7 | Em7 kan spilles som B7 -> Em7 | | I7 | V7/IV | IVMaj7 | Fmaj7 kan spilles som C7 -> Fmaj7 | | II7 | V7/V | V7 | G7 kan spilles som D7 -> G7 | | III7 | V7/VI | VIm7 | Am7 kan spilles som E7 -> Am7 | Akkord-progresjon over som dette - | Dm7 | G7 | Cmaj7 | kan da bygges ut med sekundære dominanter slik på: - | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 | Og også - | E7 A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |