Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
2-5-1 [d.m.Y H:i] – admin | 2-5-1 [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
**Skalatrinn** er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord. | **Skalatrinn** er benevnes med romertall og små romertall når det er en mollakkord. | ||
- | Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser oppå hverandre til du har akkorder med fire toner - så fremkommer følgende akkorder (tersstabler): | + | Når du altså harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder) - dvs. du stabler da terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) |
I | I | ||
Linje 68: | Linje 68: | ||
===== Skalaer for improvisering over 2-5-1 ===== | ===== Skalaer for improvisering over 2-5-1 ===== | ||
- | [[Dorisk]] | + | Når progresjonen |
+ | ***ii** - [[Dorisk]] er durskalaen fra ii. skalatrinn. Mollseptim. | ||
+ | ***V** - [[Miksolydisk]] er durskalaen fra V. skalatrinn. Dominantakkorder. | ||
+ | ***I*** - [[Ionisk]] er durkalaen fra I. skalatrinn | ||
- | | + | |
+ | Dm7 - D dorisk | ||
|---|-H-|-C-|---|-D-| | |---|-H-|-C-|---|-D-| | ||
|---|---|-G-|---|-A-| | |---|---|-G-|---|-A-| |