stemmeforing

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
stemmeforing [d.m.Y H:i] adminstemmeforing [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1
Linje 1: Linje 1:
 ====== Stemmeføring ====== ====== Stemmeføring ======
-**Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading//]Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sangHver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen er basstemmen.+<html><!-- ++Begin Book Bar Wizard Generated Code++ --> 
 +  <!-- 
 +  // Created with a Google AJAX Search Wizard 
 +  // http://code.google.com/apis/ajaxsearch/wizards.html 
 +  -->
  
-Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorderDet er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder.+  <!-- 
 +  // The Following div element will end up holding the actual bookbar. 
 +  // You can place this anywhere on your page. 
 +  --> 
 +  <div id="bookBar-bar" style="margin:left:2em;float:right;"> 
 +    <span style="color:#676767;font-size:11px;margin:10px;padding:4px;">Loading...</span> 
 +  </div>
  
-Prøv å spille følgende akkorder. Du hører rakt at de ikke er tilfeldig valgt.+  <!-- Ajax Search Api and Stylesheet 
 +  // Note: If you are already using the AJAX Search API, then do not include it 
 +  //       or its stylesheet again 
 +  // 
 +  // The Key Embedded in the following script tag is designed to work with 
 +  // the following site: 
 +  // http://elgitar.com/ 
 +  --> 
 +  <script src="http://www.google.com/uds/api?file=uds.js&v=1.0&source=uds-bbw&key=ABQIAAAAo46mAeOArnRoyTiVCY8OaRQhY9ElEiDs0GpVbYeLmv6VljHjphSyW3wz9CgcTCe6RtbyTDLmW-YjHA" 
 +    type="text/javascript"></script> 
 +  <style type="text/css"> 
 +    @import url("http://www.google.com/uds/css/gsearch.css"); 
 +  </style> 
 + 
 +  <!-- Video Bar Code and Stylesheet --> 
 +  <script type="text/javascript"> 
 +    window._uds_bbw_donotrepair = true; 
 +  </script> 
 +  <script src="http://www.google.com/uds/solutions/bookbar/gsbookbar.js?mode=new" 
 +    type="text/javascript"></script> 
 +  <style type="text/css"> 
 +    @import url("http://www.google.com/uds/solutions/bookbar/gsbookbar.css"); 
 +  </style> 
 + 
 +  <script type="text/javascript"> 
 +    function LoadBookBar() { 
 + 
 +    var bookBar; 
 +    var options = { 
 +        largeResultSet : !false, 
 +        horizontal : false, 
 +        autoExecuteList : { 
 +          cycleTime : GSbookBar.CYCLE_TIME_MEDIUM, 
 +          cycleMode : GSbookBar.CYCLE_MODE_RANDOM, 
 +          executeList : ["jazz guitar chords voicing voice leading"
 +        } 
 +      } 
 + 
 +    bookBar = new GSbookBar(document.getElementById("bookBar-bar"), 
 +                              options); 
 +    } 
 +    // arrange for this function to be called during body.onload 
 +    // event processing 
 +    GSearch.setOnLoadCallback(LoadBookBar); 
 +  </script> 
 +<!-- ++End Book Bar Wizard Generated Code++ --></html> 
 + 
 + 
 +**Stemmeføring** [engelsk: //Voice Leading//] ved akkordspill angår hvor harmonisk de ulike tonene i akkorder beveger seg i forhold til hverandre ved skifter mellom akkorder.  
 + 
 +God stemmeføring er så mangt. En ting er å være litt omtenksom ved valg av akkorder slik at du får minimale bevegelser ved akkordskifterFordelen er ikke bare at det lyder mer harmonisk, men også at skiftene mellom grep glir lettere.  
 + 
 +La oss ta et eksempel: Du har en sang med et skifte mellom akkordene C (C-E-G) og F (F-A-C). Du ser at de to akkorder har to toner er felles, og du ser at det er kort avstanden mellom andre toner i akkordene. Avstanden fra E til F er på bare en halvtone; fra G til A på en heltone, og fra G til F på en heltone. Du kan da for eksempel få en god stemmeføringen ved å velge en omvending (inversjon) av den andre akkorden, slik at overgangen blir fra C-E-G til C-F-A (F/C). En annen mulighet er C/E (E-G-C) til  
 + 
 +          eksempel 1          eksempel 2         eksempel 3 
 +          C      F            C      F                F         
 +  E:-------------------------0-(E)--1-(F)-------3-(G)--5-(A)----| 
 +  H:-----1-(C)--1-(C)--------1-(C)--1-(C)-------5-(E)--6-(F)----| 
 +  G:-----0-(G)--2-(A)--------0-(G)--2-(A)-------5-(C)--5-(C)----| 
 +  D:-----2-(E)--3-(F)--------2-(E)--3-(F)-------5-(G)--3-(F)----| 
 +  A:-----3-(C)--3-(C)-------------------------------------------| 
 +  E:------------------------------------------------------------| 
 + 
 +Et annet element i stemmeføring er at du ofte ønsker å la den lyseste tonen i akkorden følge melodilinja. Prøv å spille følgende, og se om du kjenner igjen denne jazzlåta.
  
        Bb13   E7#9 Ebmaj7  Gm7  Am7  Bb7 Bbm9   Eb13        Bb13   E7#9 Ebmaj7  Gm7  Am7  Bb7 Bbm9   Eb13
Linje 13: Linje 86:
   ||-----------7-----6---------------------------6-----   ||-----------7-----6---------------------------6-----
   ||-----6-----------------3----5----6----6------------   ||-----6-----------------3----5----6----6------------
 +
 +
 +For å oppnå å følge melodilinja på øverste strengen, kan du enten velge den meste passende akkordformen du finner. Men hvis ikke det funker, kan du bruke forskjellige triks. Et sånt trik ser å legge inn en ekstra sus-akkord mellom de to akkordene du skal flytte mellom. Et annet triks er å legge inn en forminsket akkord (dim7) en halvtone under eller over den meloditonen du skal til, mellom to akkorder. Et tredje triks er å bruke akkordsubstitusjoner (b5-substitusjon).
 +
 +                                                           
 +        C  Csus4  F      C  Fdim7  F        C  Gdim7  F    
 +  E:----3----4----5------3----4----5--------3----6----5---|
 +  H:----5----5----6------5----5----6--------5----5----6---|
 +  G:----5----5----5------5----5----5--------5----6----5---|
 +  D:---(5)--(6)--(3)-----5----6----3--------5----5----3---|
 +  A:------------------------------------------------------|
 +  E:------------------------------------------------------|
 +
 +
 +God stemmeføring består da i at tonene beveger seg til de mest nærliggende, eller hvis det er fellestoner, spilles den på samme sted.
 +
 +Ved akkordspill kan hver streng betraktes som en stemme i en flerstemt sang. Hver streng har en stemme. Eller rettere sagt, den nederste tonen i akkorden er 1. stemme, den 2. nederste tonene i akkorden er annenstemme osv. og den nederste strengen, basstemmen.
 +
 +Stemmeføring handler om å være mer selektiv i valget av akkorder. Det er som å forholde seg til gitaren som om du var en leder av et kor, og hver streng var en stemme, når du velger akkorder.
 +
  
 Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden //[[Misty]]//. Prøv å høre etter hva hver <<stemme>> spiller. Legg særlig merke til den lyseste tonen i akkorden. I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien. Du skulle bare av akkordene kunne høre at akkordene er fra en lett gjenkjennelig arrangement av jazz-standarden //[[Misty]]//. Prøv å høre etter hva hver <<stemme>> spiller. Legg særlig merke til den lyseste tonen i akkorden. I dette tilfellet handlet stemmeføring om å velge akkorder der den øverste tonen i akkordene uttrykker melodien.
  • stemmeforing.1195936451.txt.gz
  • Sist endret: 16 år siden
  • (ekstern redigering)