start

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
start [d.m.Y H:i] adminstart [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
-Hvis du ser etter er de vanligste [[akkorder:gitargrep]]ene for komping til [[Sangbok|sang]]så se elgitar.com'[[gitar verktoy|Gitar-verktøy]], sider om [[akkorder:akkorder]], [[harmoniserte intervaller]] etc.+Hvis du ser etter er de vanligste [[akkorder:gitargrep]]ene for komping til [[Sangbok|sang]] så [[gitar verktoy|Gitar-verktøy]], sider om [[akkorder:akkorder]], [[harmoniserte intervaller]] etc.
  
-Ønsker du å drive det til noe med gitarspill, kan du gå mer teoretisk til verks:  
  
 <box green round 97%|Online gitarkurs: lynkurs for nybegynnere på gitar> <box green round 97%|Online gitarkurs: lynkurs for nybegynnere på gitar>
Linje 15: Linje 14:
 I C-dur har dur-skalaen notene **C-D-E-F-G-A-B-C**((Merk: elgitar.com er i ferd med å gå helt over til å bruke engelsk notenavn med B (for H) og Bb (for B). Hvorfor? Det meste av programvare for gitar og musikk er på engelsk.)) I C-dur har dur-skalaen notene **C-D-E-F-G-A-B-C**((Merk: elgitar.com er i ferd med å gå helt over til å bruke engelsk notenavn med B (for H) og Bb (for B). Hvorfor? Det meste av programvare for gitar og musikk er på engelsk.))
  
-Dur-skalaen kan også defineres ved de avstandene du har mellom denne skalaens toner.+Skalaer defineres ved avstandene mellom skalaens toner.
  
-Dur-skalaer kan da kjennes igjen på at det er en avstand på en heltone mellom C-D, D-E, F-G, og A-B, og en avstand på en halvtone mellom E-F, og B-C.+C-durskalaer har en halvtone mellom og f, og b og c. Dvs. mellom 3. og 4., og mellom 7. og 8. tone. Det er det viktigste å huske. Avstanden mellom de øvrige er heltoner.
  
-Dette er noe du bør kunne høre og gjenkjenne+Slik ser c-durskalaen ut på gitar med fem bokser som viser hvordan de best kan spillesMerk avstanden!  
  
-Slik ser C-durskalaen ut på gitar:  +{{:c-durskalaen-med-bokser-paa-gitarhalsen.mp4?860x319|Gif-animasjon (lydløs) av c-durskalaen på gitar med bokserHøyreklikk på videoen og velg Sløyfe eller LoopDu kan også høyreklikke og velge Åpne video i ny fane.}}
-{{:gripebrettet:c-dur-skalaen_ut.png?nolink|C-durskalaen på gitarhalsen}} +
-(klikk [[http://www.elgitar.com/_media/c-dur-skalaen_ut.swf|her]] for full skjerm)+
  
-Figurene nedenfor viser noen eksempler på hvordan du kan spiller C-durskalaen (i to oktaver).  
  
-**ØVELSE:** For figuren nedenfor, sett langfingeren i åttende bånd på 6. streng (den tykkeste), og spill igjennom skalaen. Legg merke til fingersettingen. Du spiller her i det som kalles syvende posisjon (les: "boksen" begynner fra syvende bånd), og du bruker en finger for hvert bånd. Slik er det da klar bane for hver finger nedover.((   
  
-  C-durskalaen fra 7. posisjon. 
-   
-    fingersetting             noter 
-  |-1-|-2-|---|---|     |-B-|-C-|---|---| 
-  |---|-2-|---|-4-|     |---|-G-|---|-A-| 
-  |-1-|---|-3-|-4-|     |-D-|---|-E-|-F-| 
-  |-1-|---|-3-|-4-|     |-A-|---|-B-|-C-| 
-  |-1-|-2-|---|-4-|     |-E-|-F-|---|-G-| 
-  |---|-2-|---|-4-|     |---|-C-|---|-D-| 
-        |                     |   
-        8. bånd               8. bånd   
-   
-  1 = pekefinger 
-  2 = langfinger 
-  3 = ringfinger 
-  4 = lillefinger 
-)) 
  
 +**ØVELSE:** Nærmere detaljer om hvordan boksene brukes.
 +
 +Sett langfingeren i åttende bånd på 6. streng (den tykkeste), og spill igjennom skalaen. Legg merke til fingersettingen. Du spiller her i det som kalles syvende posisjon (les: "boksen" begynner fra syvende bånd), og du bruker en finger for hvert bånd. Slik er det da klar bane for hver finger nedover.
 Syvende posisjon betyr ikke annet enn at du har pekefingeren i syvende bånd, langfingeren i åttende osv... -dvs. en finger for hvert bånd.  Syvende posisjon betyr ikke annet enn at du har pekefingeren i syvende bånd, langfingeren i åttende osv... -dvs. en finger for hvert bånd. 
  
-{{::c-dur-skalaen-boks_posisjon-7.png?nolink|}} (( {{:c-durskala_syvende_posisjon.png|}} ))+{{::c-dur-skalaen-boks_posisjon-7.png?nolink|}} (( {{:c-durskala_syvende_posisjon.png|}}
  
 Merk deg hvilke toner / skalatrinn som de ulike fingrene spiller. Fingerparet 1 og 3 spiller skalatrinn 7 og 3. Fingerparet 2 og 4 har skalatrinnene 1, 4 og 5 til felles osv.  Merk deg hvilke toner / skalatrinn som de ulike fingrene spiller. Fingerparet 1 og 3 spiller skalatrinn 7 og 3. Fingerparet 2 og 4 har skalatrinnene 1, 4 og 5 til felles osv. 
  
- 
-<html><div style="width:520px;font-size:xx-small; color:#999; text-align:left;"> 
-<object type="application/x-shockwave-flash" width="520" height="18" 
-data="xspf_player_slim.swf?playlist_url=skala_leksjon_cdur.xspf?autoresume=1?autoload=1"> 
-<param name="movie" value="xspf_player_slim.swf?playlist_url=skala_leksjon_cdur.xspf?autoresume=1&autoload=1" /> 
-</object><br> 
-Trykk knappen S i mp3-spilleren for å spille kontinuerlig. Du kan bruke dette backing tracket til å øve inn alt på denne siden. 
-</div> 
-</html> 
- 
-Her spiller du da skalaen i to oktaver over fire bånd. Du bruker en finger pr. bånd. Et nyttig tips er å dele opp øvelsen, slik at du øver på to og to, eller tre og tre toner av gangen, og så setter det sammen etterhvert som du behersker de enkelte bevegelsene. Se videoen av //Pat Enz// nedenfor, som viser hvordan du best øver inn hurtighet. 
  
 <alert danger> <alert danger>
-**De viktigste hemmelighetene om teknikk:** 1. Tommelen på venstre hånd skal legges midt bak på gitarhalsen, og midt mellom pekefinger og ringfinger. Hold gitaren sånn at det føles behagelig. 2. Trykk strengene ned med den harde huden på fingerspissene. Og, trykk strengene ned så nærme båndene som mulig. 3. Søk effektive bevegelser: 3.1. Den mest effektive plekterteknikk er å holde plekteret skråstilt på strengen (Se Ben Eller sin video "[[https://www.youtube.com/watch?v=9B4Ta6tyxr4|Two Way Pickslanting Secrets!]]". Videoen er myntet på viderekomne gitarister, men få med deg hovedideen). 3.2. Slapp av! Vær observant på å unngå enhver unødig muskelspenning i kroppen når du øver. 3.3. Øv sakte med sikte på å få maksimalt effektive og nøyaktige bevegelser.</alert>+**De viktigste <<hemmeligheter>> om teknikk:** 1. Tommelen på venstre hånd skal legges midt bak på gitarhalsen, og midt mellom pekefinger og ringfinger. Hold gitaren sånn at det føles behagelig. 2. Trykk strengene ned med den harde huden på fingerspissene. Og, trykk strengene ned så nærme båndene som mulig. 3. Søk effektive bevegelser: 3.1. Den mest effektive plekterteknikk er å holde plekteret skråstilt på strengen (Se Ben Eller sin video "[[https://www.youtube.com/watch?v=9B4Ta6tyxr4|Two Way Pickslanting Secrets!]]". Videoen er myntet på viderekomne gitarister, men få med deg hovedideen). 3.2. Slapp av! Vær observant på å unngå enhver unødig muskelspenning i kroppen når du øver. 3.3. Øv sakte med sikte på å få maksimalt effektive og nøyaktige bevegelser.</alert>
  
  
 **ØVELSE:** Illustrasjonen til høyre viser C-durskalaen på gitarens gripebrett i fire forskjellige posisjoner som er de beste måten å spille C-durskalaen på. Hvis du virkelig vil lære deg å spille gitar, så bør du spille igjennom hver av disse posisjonene noen tusen ganger! Vær nøye med å trene inn skalaene MED fingersettingen som vist. **Tips:** når du øver, spill så sakte og nøyaktig at du kun beveger den fingeren du må flytte. Vær obs på at det å få til dette kan kreve ekstremt sakte bevegelser. Og etterhvert, øv på å "foregripe" slik at allerede når eller før den ene tonen klinger, så er du i ferd med å bevege andre fingre i posisjon over neste streng. **ØVELSE:** Illustrasjonen til høyre viser C-durskalaen på gitarens gripebrett i fire forskjellige posisjoner som er de beste måten å spille C-durskalaen på. Hvis du virkelig vil lære deg å spille gitar, så bør du spille igjennom hver av disse posisjonene noen tusen ganger! Vær nøye med å trene inn skalaene MED fingersettingen som vist. **Tips:** når du øver, spill så sakte og nøyaktig at du kun beveger den fingeren du må flytte. Vær obs på at det å få til dette kan kreve ekstremt sakte bevegelser. Og etterhvert, øv på å "foregripe" slik at allerede når eller før den ene tonen klinger, så er du i ferd med å bevege andre fingre i posisjon over neste streng.
  
-**2. Øv teknikk: Spill sakte og nøyaktig når du øver inn nye ting!** +**2. Øvingsteknikk: Spill sakte og nøyaktig når du øver inn nye ting!** Unngå unødig muskelspenning og bevegelse. Se [[fingertrening]].  
 + 
 +Her er en animasjon av treklangenes arpeggioer i C-dur, fra syvende posisjon, ordnet etter kvartsirkelen. Spill og lag små melodier med dem, og legg spesiell merke til hvilke av akkordtonene som er unike fra arpeggio til arpeggio: 
 + 
 +{{:gripebrett:c-durskalaens-arpeggio-7nde-posisjon.mp4?752x318|Arpeggioer av C-durskalaens treklanger. Høyreklikk på videoen og velg Sløyfe eller Loop.}} 
  
-Unngå enhver unødig muskelspenning og muskelbevegelse - i hele kroppen. Bruk minst mulig bevegelse. Tren så sakte at du BARE beveger den finger du skal, og kun den. Viktig å trene inn slik at du kan bruke hver enkelt finger uavhengig av alle de andre, slik at når du beveger en finger, så er de andre i ro og vingler ikke i alle retninger (som lillefingeren særlig har en tendens til hos nybegynnere). Se [[fingertrening]]. Jo saktere og mer nøyaktig, jo bedre! Enkelte bevegelser kan være så fremmed for deg at du nærmest må trene motorikk slik lammede gjør. Merk: Hurtigheten kommer bare i den grad du gir deg selv og fingrene dine den tiden du trenger for å spille nøyaktig og med minst mulig bevegelse. 
  
-Her er en meget god beskrivelse av hvordan du øver inn hurtighet, en videoeleksjon med den sveitsiske jazzgitaristen [[http://www.pat-enz.ch/|Pat Enz]]. Begynn med den andre videoen i denne serien, "Lick Nr. 2" 
-<html><iframe width="640" height="360" src="https://www.youtube.com/embed/videoseries?list=PLdiDN01I6GzUvh9yaoXVqY00sxGD8xt5B" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html> 
  
 **3. Syng og si tonene mens du spiller** **3. Syng og si tonene mens du spiller**
Linje 124: Linje 96:
 ^Intervalltall |1|2|3|4|5|6|7|1|2|3|4|5|6| ^Intervalltall |1|2|3|4|5|6|7|1|2|3|4|5|6|
 ^Intervalltall |1|2|3|4|5|6|7|8|9| |11| |13| ^Intervalltall |1|2|3|4|5|6|7|8|9| |11| |13|
- 
- 
-ØVELSE PÅ TELLING AV INTERVALLER: Nedenfor finner du boksene for durskalaen med telling opp Figuren til høyre viser deg ekstensjoner - noner (9) og opp til den 13. tonen i skalaen. Øv på å spille gjennom med telling.(( 
- 
-  Durskalaens intervaller sett fra 6.  
-  streng, 8. bånd. 
-   
-  |-7-|-1-|---|---|    |-7-|-1-|---|---| 
-  |---|-5-|---|-6-|    |---|-5-|---|-13| 
-  |-2-|---|-3-|-4-|    |-9-|---|-3-|-11| 
-  |-6-|---|-7-|-1-|    |-6-|---|-7-|-8-| 
-  |-3-|-4-|---|-5-|    |-3-|-4-|---|-5-| 
-  |---|-1-|---|-2-|    |---|-1-|---|-2-| 
- 
-)) 
- 
- 
-<flashplayer width=840 height=150>file=/_media/c-dur-skalaen-intervaller-skalabokser-none-tretten.swf&showfsbutton=false&autostart=true&icons=false&screencolor=ECFAF6&controlbar.position=none&logo.file=http://www.elgitar.com/images/flowplaylogo.png</flashplayer><wrap lo></wrap> 
- 
- 
-(( 
- 
-           NOTER        INTERVALLER 
-      E A D G B E     3 6 2 5 7 3 
-        ===========     =========== 
-        F | | | C F     4 | | | 1 4 
-        | B E A | |     | 7 3 6 | | 
-      G C F | D G     5 1 4 | 2 5 
-        | | | B | |     | | | 7 | | 
-      A D G C E A     6 2 5 1 3 6 
-        | | | | F |     | | | | 4 | 
-      B E A D | B     7 3 6 2 | 7 
-        C F | | G C     1 4 | | 5 1 
-      | | B E | |     | | 7 3 | | 
-        D G C F A D     2 5 1 4 6 2 
-        | | | | | |     | | | | | | 
-   12   E A D G B E     3 6 2 5 7 3 
-        F | | | C F     4 | | | 1 4 
-        | B E A | |     | 7 3 6 | | 
-   15   G C F | D G     5 1 4 | 2 5 
-        | | | B | |     | | | 7 | | 
-   17   A D G C E A     6 2 5 1 3 6 
-        | | | | F |     | | | | 4 | 
-   19   B E A D | B     7 3 6 2 | 7 
-        C F | | G C     1 4 | | 5 1 
-   21   | | B E | |     | | 7 3 | | 
-        D G C F A D     2 5 1 4 6 2 
-        | | | | | |     | | | | | | 
-   24   E A D G B E     3 6 2 5 7 3 
-))  
  
  
Linje 199: Linje 121:
  
 ^Akkordskala med treklanger |||||||||||| ^Akkordskala med treklanger ||||||||||||
-|C-durskalaen ^C^D^E^F^G^A^H^C^D^E^F|+|C-durskalaen ^C^D^E^F^G^A^B^C^D^E^F|
 ^  C         |C| |E| |G| | | | | | | ^  C         |C| |E| |G| | | | | | |
 |  trinn     |1| |3| |5| | | | | | | |  trinn     |1| |3| |5| | | | | | |
Linje 221: Linje 143:
  
 ^Akkordskala med fireklanger ||||||||||||||| ^Akkordskala med fireklanger |||||||||||||||
-|C-durskalaen     ^^C^D^E^F^G^A^H^C^D^E^F^G^A|+|C-durskalaen     ^^C^D^E^F^G^A^B^C^D^E^F^G^A|
 |I^  Cmaj7         |C| |E| |G| |B| | | | | | | |I^  Cmaj7         |C| |E| |G| |B| | | | | | |
 |I|  trinn         |1| |3| |5| |7| | | | | | | |I|  trinn         |1| |3| |5| |7| | | | | | |
Linje 240: Linje 162:
 {{:fireklanger_akkordskala.png|}} {{:fireklanger_akkordskala.png|}}
 ... ...
 +
 +Se [[akkordskala#eksempler_pa_akkorder|akkordskala]] for eksempler på grepene i de vanligste durtoneartene.
 +
 +Akkordskalaer i alle tonearter
 +
 +Se egen [[http://elgitar.com/script/akkordskala/index.html|Akkordskala-app]].
 +
  
 Akkorder er kort og godt stabler av terser (i en eller annen skala). For eksempel er akkorden //Cmaj13// det samme som annenhver tone i hele C-durskalaen helt opp til og med intervallet 13 (unntatt 11) - (at denne akkorden den kalles "maj" skyldes at septimen er en stor septim (7). C13 har en b7) Akkorder er kort og godt stabler av terser (i en eller annen skala). For eksempel er akkorden //Cmaj13// det samme som annenhver tone i hele C-durskalaen helt opp til og med intervallet 13 (unntatt 11) - (at denne akkorden den kalles "maj" skyldes at septimen er en stor septim (7). C13 har en b7)
Linje 252: Linje 181:
 </box> </box>
  
-{{url>http://elgitar.com/script/akkordskala/index.html 830,504 noscroll noborder center|alternate-text}} 
  
  
-**Øvelse:**. Her er den kromatisk skalaen i C, vist med skalatrinn. Finn så mange måter du kan for å spille treklangene som nevnt over, over hele gripebrettet. Begynn med C (1-3-5) Du kan også spille dem i forskjellig rekkefølge (C kan spilles i tre omvendinger <<1-3-5>>, <<3-5-1>> og <<5-1-3>>), og du kan også doble toner, for eksempel intervallene 1-3-5-1-3 fra tredje bånd og fra femte streng. Du kan høyreklikk for å zoome inn bildet, og du kan klikke og dra for å flytte på bildet. Merk at intervallene b3 = b9, 2 = 9, b3 = #9, 4 = 11 = sus4, b5 = #4 = #11, b6 = #5 = b13, 6 = 13 (likhetstegnet skal leses <<klinger likt, men kan også skrives som>>). 
  
-<flashplayer width=840 height=140>file=/_media/c-kromatisk-skala_gitar_gripebrett.swf&showfsbutton=false&autostart=true&icons=false&screencolor=FFFFFF&controlbar.position=none&logo.file=http://www.elgitar.com/images/flowplaylogo.png</flashplayer><wrap lo></wrap> +**Øvelse:**Her er den kromatisk skalaen i C, vist med skalatrinnFinn så mange måter du kan for å spille treklangene som nevnt over, over hele gripebrettetBegynn med C (1-3-5) Du kan også spille dem i forskjellig rekkefølge (C kan spilles i tre omvendinger <<1-3-5>>, <<3-5-1>> og <<5-1-3>>), og du kan også doble toner, for eksempel intervallene 1-3-5-1-3 fra tredje bånd og fra femte strengDu kan høyreklikk for å zoome inn bildet, og du kan klikke og dra for å flytte på bildet. Merk at intervallene b3 b9, 2 9, b3 #9, 4 11 sus4, b5 = #4 = #11, b6 = #5 = b13, 6 13 (likhetstegnet skal leses <<klinger likt, men kan også skrives som>>).
- +
-Gitarens noter. +
- +
-<flashplayer width=840 height=140>file=/_media/kromatisk-skala-c-noter_gitar.swf&showfsbutton=false&autostart=true&icons=false&screencolor=FFFFFF&controlbar.position=none&logo.file=http://www.elgitar.com/images/flowplaylogo.png</flashplayer><wrap lo></wrap>+
  
-Høyreklikk for å zoome. 
  
-===== Gitarens paralellitet ===== 
  
-En fordel med gitaren er **gitarens paralellitet**. Kan du for eksempel C-durskalaen, så kan du samtidig spille durskalaer i alle tonearter! For til forskjell fra et piano, er gitaren konstruert sånn at du kan transponere grep og skaler bare ved å flytte dem parallelt langs gitarhalsen. +===== Gitarens parallellitet =====
  
-{{:durskalens_modi_gitar_intervaller.swf?770x185|}}+En fordel med gitaren er **gitarens parallellitet**. Kan du for eksempel C-durskalaen, så kan du samtidig spille durskalaer i alle tonearter! For til forskjell fra et piano, er gitaren konstruert sånn at du kan transponere grep og skaler bare ved å flytte dem parallelt langs gitarhalsen
  
 Det samme mønstret gir det samme i en annen toneart, og alt er flyttbart, intervaller, skalaer, riff, grep og arpeggioer... Sjekk ut [[durskalaen#ovelse_-_transponering_av_durskalaen_pa_gitar|øvelse for transponering av durskalaen på gitar]]. Det samme mønstret gir det samme i en annen toneart, og alt er flyttbart, intervaller, skalaer, riff, grep og arpeggioer... Sjekk ut [[durskalaen#ovelse_-_transponering_av_durskalaen_pa_gitar|øvelse for transponering av durskalaen på gitar]].
  • start.1507483888.txt.gz
  • Sist endret: 7 år siden
  • av admin