Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin | musikkuttrykk_for_gitar [d.m.Y H:i] – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 169: | Linje 169: | ||
; **<lang en>Equal temperament</ | ; **<lang en>Equal temperament</ | ||
; **<lang en>F sharp</ | ; **<lang en>F sharp</ | ||
+ | |||
; **Faste fortegn** : Fortegn som forteller hvilke toneart et musikkstykke går i, de faste fortegn forteller hvilke toner som skal heves (#) eller senkes (b) en halvtone i forhold til tonene i C-dur-skalaen. Se også " | ; **Faste fortegn** : Fortegn som forteller hvilke toneart et musikkstykke går i, de faste fortegn forteller hvilke toner som skal heves (#) eller senkes (b) en halvtone i forhold til tonene i C-dur-skalaen. Se også " | ||
^ faste fortegn |^ norsk ^ tonearter | | ^ faste fortegn |^ norsk ^ tonearter | | ||
Linje 186: | Linje 187: | ||
| 1 b | Bb | B | F-dur og d-moll | | | 1 b | Bb | B | F-dur og d-moll | | ||
- | ; Fellestoner : Brukes om akkorder som fra forskjellige skalatrinn har felles toner. | + | ; Fellestoner : Brukes om akkorder som fra forskjellige skalatrinn har felles toner. Som tabellen nedenfor viser, er det 2 fellestoner for treklanger i ters- og sekst-forhold, |
- | + | ||
- | Som tabellen nedenfor viser, er det 2 fellestoner for treklanger i ters- og sekst-forhold, | + | |
^ Avstand ^ treklanger ^ Fellestoner ^ fireklanger | ^ Avstand ^ treklanger ^ Fellestoner ^ fireklanger | ||
| sekund | C-E-G -- D-F-A ^ 0 | C-E-G-B :: D-F-A-C ^ 1 | | | sekund | C-E-G -- D-F-A ^ 0 | C-E-G-B :: D-F-A-C ^ 1 | | ||
Linje 199: | Linje 198: | ||
; **Fingerbrett** : eng. // | ; **Fingerbrett** : eng. // | ||
+ | |||
; **Fingersetning** : //eng. <lang en> | ; **Fingersetning** : //eng. <lang en> | ||
+ | |||
; **[[flageolett|flageoletter]]** : eng. //<lang en> | ; **[[flageolett|flageoletter]]** : eng. //<lang en> | ||
+ | |||
; **Forminsket** : eng. //<lang en> | ; **Forminsket** : eng. //<lang en> | ||
+ | |||
; **Forstørret** : eng. //<lang en> | ; **Forstørret** : eng. //<lang en> | ||
Om rent eller stort intervall som gjøres et halv trinn større. Brukes først og fremst om forstørrelse av de rene intervallene kvart og kvint - // | Om rent eller stort intervall som gjøres et halv trinn større. Brukes først og fremst om forstørrelse av de rene intervallene kvart og kvint - // | ||
+ | |||
; **Fortegn** : eng. // | ; **Fortegn** : eng. // | ||
Tegn som står foran en note og forteller om den skal heves eller senkes. Et **kryss (♯)** betyr at noten skal heves en halvtone. Liten **b** (♭) betyr at den skal senkes en halvtone. **Dobbeltkryss (♯♯ eller x)** hever to halvtoner. Dobbelt b (♭♭) senker to halvtoner. Oppløsningstegnet (♮) forteller at noten vende tilbake til sin " | Tegn som står foran en note og forteller om den skal heves eller senkes. Et **kryss (♯)** betyr at noten skal heves en halvtone. Liten **b** (♭) betyr at den skal senkes en halvtone. **Dobbeltkryss (♯♯ eller x)** hever to halvtoner. Dobbelt b (♭♭) senker to halvtoner. Oppløsningstegnet (♮) forteller at noten vende tilbake til sin " | ||
- | | + | |
- | Frygisk er en modus av durskalaen som svarer til å spille de hvite tangentene på et piano fra E til D. | + | |
; **Funksjon** : funksjon - eller **funksjonsharmonikk** : Læren om måten visse akkorder tenderer å leder til visse andre akkorder, grunnlagt av musikkteoretikeren Hugo Riemann. Disse tendensene akkorder har til å gå til andre akkorder kalte han funksjoner. Han identifiserte følgende tre funksjoner: Tonika-funksjonen er alle akkorders tendens til å gå til akkorden som er bygd fra grunntonen i skalaen, tonika-akkorden - eller også den fra 6. trinn i skalaen. Dominant-funksjonen er noen akkorders tendens til å gå til akkorden på 5. trinn i skalaen, eller også på det 7. trinn. Dominant-akkorden er også den som har sterkest tendens til resolusjon til tonika. Og akkordprogresjon fra dominant til tonika er det som først og fremst etablerer tonearten. Det har å gjøre med at ters-tonen i 5-akkorden er ledetonen i tonearten. For eksempel i C-dur vil tersen i dominantakkorden G være tonen B, som er ledetonen i tonearten C-dur, som da har en sterk tendens til å gå til grunntonen i tonearten C. En annen ting er at grunntonen her også går opp en kvart (eller ned en kvint) fra G til C. Og med G7 vil også septimen F gå til E. Endelig har man den tredje funksjonen, som Riemann kalte subdominent-funksjonen, | ; **Funksjon** : funksjon - eller **funksjonsharmonikk** : Læren om måten visse akkorder tenderer å leder til visse andre akkorder, grunnlagt av musikkteoretikeren Hugo Riemann. Disse tendensene akkorder har til å gå til andre akkorder kalte han funksjoner. Han identifiserte følgende tre funksjoner: Tonika-funksjonen er alle akkorders tendens til å gå til akkorden som er bygd fra grunntonen i skalaen, tonika-akkorden - eller også den fra 6. trinn i skalaen. Dominant-funksjonen er noen akkorders tendens til å gå til akkorden på 5. trinn i skalaen, eller også på det 7. trinn. Dominant-akkorden er også den som har sterkest tendens til resolusjon til tonika. Og akkordprogresjon fra dominant til tonika er det som først og fremst etablerer tonearten. Det har å gjøre med at ters-tonen i 5-akkorden er ledetonen i tonearten. For eksempel i C-dur vil tersen i dominantakkorden G være tonen B, som er ledetonen i tonearten C-dur, som da har en sterk tendens til å gå til grunntonen i tonearten C. En annen ting er at grunntonen her også går opp en kvart (eller ned en kvint) fra G til C. Og med G7 vil også septimen F gå til E. Endelig har man den tredje funksjonen, som Riemann kalte subdominent-funksjonen, | ||
+ | |||
; **G flat** : Gess, Gb | ; **G flat** : Gess, Gb | ||
+ | |||
; **G sharp** : Giss, G# | ; **G sharp** : Giss, G# | ||
+ | |||
; **Gripebrett** : eng. //<lang en> | ; **Gripebrett** : eng. //<lang en> | ||
+ | |||
; **Halvtone** : eng. //<lang en> | ; **Halvtone** : eng. //<lang en> | ||
; **Harmonisk intervall** : eng. //<lang en> | ; **Harmonisk intervall** : eng. //<lang en> |