jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 45: Linje 45:
   * Cm6 - **c-eb-g-a**   * Cm6 - **c-eb-g-a**
   * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb**   * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb**
-  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d** - **c-eb-(g)-bb-d** - **(c)-eb-g-bb-d** +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
-  * Cm11 +  * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**
-  * CmMaj7 +  * CmMaj7 - **c-eb-g-b** 
-  * CmMaj7b5 = CmMaj#11  +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b**  
-  * Cm7#11+  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
 **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7):  **Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7): 
Linje 69: Linje 69:
   * C11   * C11
   * C13 osv.   * C13 osv.
 +
 +
 +Merk at det ikke er uvanlig å droppe kvinten - og til og med grunntonen - for å kunne sette sammen mer sammensatte grep på gitar. 
 +
 +Her er et eksempel på hvordan du kan finne grep for D6 og Dmaj7 fra treklangen D. Ikke alle disse er like spillbare, men...
 +
 +{{:akkorder:dur-akkorder-d-d6-dmaj7-ved-kvint-dropping.png?nolink|Eksempel på hvordan du kan bygge sekst- og maj7-grep fra en durtreklang på gitar, ved å flytte kvinten}}
 +
  
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7, eller rettere sagt A7(no5) sine akkordtoner på gitarhalsen opp til 15. bånd.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
 +
 +Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x...
 +
 +Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(#5).  
  
 Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv).
Linje 101: Linje 113:
     - det gjør det harmoniske bildet klarere     - det gjør det harmoniske bildet klarere
       - dermed er det bra for gehøret       - dermed er det bra for gehøret
 +
 +=== Akkordprogresjon med shell-akkorder ===
 +
 +Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V:
 +
 +{{:akkorder:1624-progresjon_d-dur_shell-akkorder.png?nolink|Bilde av 1-2-6-5-progresjon i D-dur med shell-akkorder opp til femtende bånd}}
 +
  
  
  • jazz_akkorder.1391229421.txt.gz
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin