jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 38: Linje 38:
  
  
-**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): CmCm6Cm7#5Cm9Cm11CmMaj7 osv+**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):    
 +  * Cm - **c-eb-g** 
 +  * Cm(add9) - **c-eb-g-d** 
 +  * Cmb5 - **c-eb-gb** 
 +  * Cm#5 - **c-eb-g#** 
 +  * Cm6 - **c-eb-g-a** 
 +  * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb** 
 +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
 +  * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. 
 +  * CmMaj7 - **c-eb-g-b** 
 +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b**  
 +  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
-**Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives #4 eller b5) mellom tersen (3) og septimen (b7): C7 C7sus, C9C11C13 osv. Mollakkorder og dur-akkorder har aldri trinonusavstand mellom ters og septim.+**Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7):  
 +  * C7 
 +  * C7b5 
 +  * C7#5 = C7+ = C7aug 
 +  * C7#9 
 +  * C7b9 
 +  * C7#5b9 
 +  * C7b5#9 
 +  * C7b5b9 
 +  * C9b5 = C9#11 
 +  * C13b5 
 +  * C13b9 
 +  * C13#9 
 +  * C7sus = C7sus4besifres ofte som C11 
 +  * C9sus = C9sus4 
 +  * C9 
 +  * C11 
 +  * C13 osv.
  
 +
 +Merk at det ikke er uvanlig å droppe kvinten - og til og med grunntonen - for å kunne sette sammen mer sammensatte grep på gitar. 
 +
 +Her er et eksempel på hvordan du kan finne grep for D6 og Dmaj7 fra treklangen D. Ikke alle disse er like spillbare, men...
 +
 +{{:akkorder:dur-akkorder-d-d6-dmaj7-ved-kvint-dropping.png?nolink|Eksempel på hvordan du kan bygge sekst- og maj7-grep fra en durtreklang på gitar, ved å flytte kvinten}}
  
  
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7, eller rettere sagt A7(no5) sine akkordtoner på gitarhalsen opp til 15. bånd.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
 +
 +Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx223, 5x5x3x, 5x56xx; x-12-11-12-x-x...
 +
 +Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(#5).  
  
 Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv).
Linje 75: Linje 113:
     - det gjør det harmoniske bildet klarere     - det gjør det harmoniske bildet klarere
       - dermed er det bra for gehøret       - dermed er det bra for gehøret
 +
 +=== Akkordprogresjon med shell-akkorder ===
 +
 +Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V:
 +
 +{{:akkorder:1624-progresjon_d-dur_shell-akkorder.png?nolink|Bilde av 1-2-6-5-progresjon i D-dur med shell-akkorder opp til femtende bånd}}
 +
  
  
Linje 719: Linje 764:
  
 Omvendinger av G7dim Omvendinger av G7dim
-{{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7, G forminsket}}+{{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-drop3- og drop2&4-akkordbygging eller voicing.}}
  
  
Linje 742: Linje 787:
 ===== Eksterne lenker ===== ===== Eksterne lenker =====
   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]   * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]]
 +  * [[http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=FQBK|Jamey Abersolds the "Jazz Handbook" ("red" book)]]
  • jazz_akkorder.1387535938.txt.gz
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin