jazz_akkorder

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
jazz_akkorder [d.m.Y H:i] adminjazz_akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 3: Linje 3:
 I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, moll-akkorder og dominante akkorderm, og tenke at alle akkorder av en type går om hverandre. I jazz er det vanlig å dele inn akkordene i tre typer: Dur-akkorder, moll-akkorder og dominante akkorderm, og tenke at alle akkorder av en type går om hverandre.
  
-La oss teste det ut. En progressjon som går igjen jazz er "ii-V-I" eller "2-5-1" - dvs. i G-dur blir det følgende akkorder: Dm7-G7-Gmaj7.+La oss teste det ut. En [[akkorder:akkordprogresjon|progresjon]] som går igjen jazz er "ii-V-I" eller "2-5-1" - dvs. i G-dur blir det følgende akkorder: Dm7-G7-Gmaj7.
  
 Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut: Påstanden er at alle akkordene i hver type kan brukes om hverandre. Du kan da plukke en hvilken som helst fra hver type og spille: Dm7-G7-Gmaj7. Sjekk ut:
Linje 38: Linje 38:
  
  
-**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3): CmCm6Cm7#5Cm9Cm11CmMaj7 osv+**Mollakorder** er aller akkorder som har en liten ters (b3):    
 +  * Cm - **c-eb-g** 
 +  * Cm(add9) - **c-eb-g-d** 
 +  * Cmb5 - **c-eb-gb** 
 +  * Cm#5 - **c-eb-g#** 
 +  * Cm6 - **c-eb-g-a** 
 +  * Cm7#5 - **c-eb-g#-bb** 
 +  * Cm9 - **c-eb-g-bb-d**. Kvinten eller grunntonen kan sløyfes 
 +  * Cm11 - **c-eb-g-bb-f**. 
 +  * CmMaj7 - **c-eb-g-b** 
 +  * CmMaj7b5 = CmMaj#11 - **c-eb-gb-b**  
 +  * Cm7#11 - **c-eb-bb-f#** 
  
-**Dominantakkorder** er i jazz, akkorder som alltid har en stor ters og liten septim, og det som er det mest karakteristiske for disse akkordene er at du har en tritonus-avstand (skrives #4 eller b5) mellom tersen (3) og septimen (b7): C7 C7sus, C9C11C13 osv. Mollakkorder og dur-akkorder har aldri trinonusavstand mellom ters og septim.+**Dominantakkorder** er akkorder som alltid har en stor ters og liten septim. Det karakteristiske for disse akkordene er at de har tritonus-avstand mellom tersen (3) og septimen (b7):  
 +  * C7 
 +  * C7b5 
 +  * C7#5 = C7+ = C7aug 
 +  * C7#9 
 +  * C7b9 
 +  * C7#5b9 
 +  * C7b5#9 
 +  * C7b5b9 
 +  * C9b5 = C9#11 
 +  * C13b5 
 +  * C13b9 
 +  * C13#9 
 +  * C7sus = C7sus4besifres ofte som C11 
 +  * C9sus = C9sus4 
 +  * C9 
 +  * C11 
 +  * C13 osv.
  
 +
 +Merk at det ikke er uvanlig å droppe kvinten - og til og med grunntonen - for å kunne sette sammen mer sammensatte grep på gitar. 
 +
 +Her er et eksempel på hvordan du kan finne grep for D6 og Dmaj7 fra treklangen D. Ikke alle disse er like spillbare, men...
 +
 +{{:akkorder:dur-akkorder-d-d6-dmaj7-ved-kvint-dropping.png?nolink|Eksempel på hvordan du kan bygge sekst- og maj7-grep fra en durtreklang på gitar, ved å flytte kvinten}}
  
  
  
 ==== Shell-akkorder ==== ==== Shell-akkorder ====
-Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon, altså til de tre grunnakkordene i jazz.+{{:akkorder:a7-shell-akkord.png?nolink |Shell-akkorden A7, eller rettere sagt A7(no5) sine akkordtoner på gitarhalsen opp til 15. bånd.}}Den enkleste måten å begynne å bruke jazz-akkorder er å kutte dem ned til sin grunnleggende harmoniske funksjon.
  
 De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen.  De to tonene i en akkord som bestemmer deres **harmoniske funksjon** er grovt sagt tersen og septimen. 
  
-Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller denog eventuelle altereringer (b5#5, b9 og #9) og ekstensjoner (911#11, 13 osv).+Øvelse 1: Finn så mange grep du klarer for dominantseptimakkorden A7(no5), altså ved bare å spille grunntone (1), ters (3), og septimen (b7). Her er noen eksempler x0x03x; xxx2235x5x3x5x56xx; x-12-11-12-x-x...
  
-**Altereringer** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9+Øvelse 2: Prøv deretter å legge til andre akkordtoner som dette: 5x543x = A9sus4, 5x532x = A7b9, 5x5322 = A13b9, 5x567x = A13, 5x566x = A7(b13). Den siste kan også skrives A7(#5).   
 + 
 +Shell-akkorder finner du ved å abstrahere bort harmonisk sett unødvendige toner - kvinten særlig, men også grunntonen (når bassisten spiller den) og eventuell alterering (b5, #5, b9 og #9) og ekstensjoner (9, 11, #11, 13 osv). 
 + 
 +**Alterering** er akkorder med endret kvint og none: b5, #5, b9, #9
  
 **Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13 **Ekstensjoner** er terser som er lagt til akkorder over septimen (eller sekten): 9, b11, 11, #11, b13, 13
  
-**Shell-akkorder** er altså akkorder der du ser bort fra kvint, altereringer og ekstensjoner og du kan også sløyfe grunntonen.+**Shell-akkorder** er altså akkorder der du kan sløyfe kvint, se bort fra alterering og ekstensjoner, ja du kan til og med sløyfe grunntonen, og bare stå igjen med seksten eller septimen og tersen.
  
 Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone: Eksempel på blues-progresjon med shell-akkorder med grunntone:
Linje 75: Linje 113:
     - det gjør det harmoniske bildet klarere     - det gjør det harmoniske bildet klarere
       - dermed er det bra for gehøret       - dermed er det bra for gehøret
 +
 +=== Akkordprogresjon med shell-akkorder ===
 +
 +Prøv shell-akkorder med progresjonen I-VI-II-V:
 +
 +{{:akkorder:1624-progresjon_d-dur_shell-akkorder.png?nolink|Bilde av 1-2-6-5-progresjon i D-dur med shell-akkorder opp til femtende bånd}}
 +
  
  
Linje 83: Linje 128:
 <flashplayer width=800 height=408>file=/_media/shell-akkorder_akkordskala-f-dur_streng-sett-6x43xx_x5x32x_xx4x21.swf&showfsbutton=false&autostart=true&icons=false&screencolor=FFFFFF&controlbar.position=none&logo.file=http://www.elgitar.com/images/flowplaylogo.png</flashplayer> <flashplayer width=800 height=408>file=/_media/shell-akkorder_akkordskala-f-dur_streng-sett-6x43xx_x5x32x_xx4x21.swf&showfsbutton=false&autostart=true&icons=false&screencolor=FFFFFF&controlbar.position=none&logo.file=http://www.elgitar.com/images/flowplaylogo.png</flashplayer>
 <html></div></html> <html></div></html>
 +
 +
 +Jazz-gitaristen //[[http://www.barrygreene.com/|Barry Green]]// har noen tips om hvordan du kan bruke slike trestemte akkorder:
 +
 +<html><iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/OQJsPRHofUM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></html>
 +
 +
 +For mer avansert stoff om shell-akkorder sjekk //Steve Herberman// sine leksjoner på [[http://www.mikesmasterclasses.com/index.php?option=com_content&task=view&id=6&Itemid=32|mikesmasterclasses.com]].
  
  
Linje 637: Linje 690:
  
  
-Eksempel på bruk i progressjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 +Eksempel på bruk i progresjon: ii-V-I i F-moll: Gm7b5 | C7 | FmMaj7 
  
  
Linje 652: Linje 705:
  
 ===== Forminskede septimakkorder - dim7 ===== ===== Forminskede septimakkorder - dim7 =====
 +
 +
 +
 +
 **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº **Besifring**: Cdim7, Cº7, Cº
  
Linje 706: Linje 763:
  
  
-fortsettelse følger...+Omvendinger av G7dim 
 +{{gdim7-akkorder.png|Alle vanlige inversjoner av akkorden Gdim7 i drop2-, drop3- og drop2&4-akkordbygging eller voicing.}} 
 + 
  
 ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson ===== ===== Den høye "F"-akkorden - leksjon med Bob Patterson =====
Linje 715: Linje 775:
 Beskrivelse: "På jazzgitaren kan mange av de gode akkordene hentes fra elemenære akkordformer som er lett modifisert. I denne leksjonen skal vi se på F-akkorden og se hvordan vi kan hente mange interessante jazz-akkorder fra den." Beskrivelse: "På jazzgitaren kan mange av de gode akkordene hentes fra elemenære akkordformer som er lett modifisert. I denne leksjonen skal vi se på F-akkorden og se hvordan vi kan hente mange interessante jazz-akkorder fra den."
 **Last ned** [[http://www.cdboxart.com/lessons/lowlyFchord.pdf|den fulle leksjonen (PDF-dokument) til denne leksjonen]] fra den amerikanske jazzgitaristen [[Bob Patterson]]. For mer om han, så hans Youtube-side med brukernavnet [[http://www.youtube.com/user/jazzguitardotcom|jazzguitardotcom]]. Se også hans Myspace-side [[http://www.myspace.com/bobpattersonjazz|bobpattersonjazz]]. For flere jazz-gitar-leksjoner fra Bob Patterson, se hans gamle nettsted: [[http://jazzguitar.com/|jazzguitar.com]]. [[http://cdbaby.com/cd/patterson|Bob Patterson siste album Nuances]]. **Last ned** [[http://www.cdboxart.com/lessons/lowlyFchord.pdf|den fulle leksjonen (PDF-dokument) til denne leksjonen]] fra den amerikanske jazzgitaristen [[Bob Patterson]]. For mer om han, så hans Youtube-side med brukernavnet [[http://www.youtube.com/user/jazzguitardotcom|jazzguitardotcom]]. Se også hans Myspace-side [[http://www.myspace.com/bobpattersonjazz|bobpattersonjazz]]. For flere jazz-gitar-leksjoner fra Bob Patterson, se hans gamle nettsted: [[http://jazzguitar.com/|jazzguitar.com]]. [[http://cdbaby.com/cd/patterson|Bob Patterson siste album Nuances]].
-<imageflow :namespace:goes:here:></imageflowvalue=http://www.jazzguitarpro.com/midi/bluebossa.mid/htmlparam name=64+ 
 + 
 +===== Akkorder og skalaer ===== 
 + 
 +Forholdet mellom jazz-akkorder og skalaer 
 + 
 +<html><iframe width="100%" height="394" src="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204/embed" frameborder="0"></iframe><span><a href="http://musescore.com/marcsabatella/scores/51204">Jazz Scales</a> by <a href="http://musescore.com/marcsabatella">Marc Sabatella</a></span></html>  
 + 
 + 
 + 
 +===== Eksterne lenker ===== 
 +  * [[http://users.zoominternet.net/~joe.bianco/251-tutor/intro/intro.html|Matt Bianco's ii-V-I-Tutor]] 
 +  * [[http://www.jazzbooks.com/mm5/merchant.mvc?Screen=FQBK|Jamey Abersolds the "Jazz Handbook" ("red" book)]]
  • jazz_akkorder.1342612590.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • av admin