ii-v-i

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
ii-v-i [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1ii-v-i [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 3: Linje 3:
  
 Tallene ii-V-I kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen. **Skalatrinn** benevnes med romertall og det er vanlig å bruke små romertall når det er en mollakkord. Tallene ii-V-I kommer fra skaltrinnene i (den harmoniserte) durskalaen. **Skalatrinn** benevnes med romertall og det er vanlig å bruke små romertall når det er en mollakkord.
 +
 +
 +
 +
  
 Akkorden kommer fra durskalaen. Når du harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder), så får du akkordene. Harmoniseringen skjer vanligvis i vestlig musikk ved å stabler terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) fra skalaen til du har akkorder med fire toner. Her er et eksempel på de tersstabler du får med C som grunntone: Akkorden kommer fra durskalaen. Når du harmoniserer durskalaen med firklanger (septimakkorder), så får du akkordene. Harmoniseringen skjer vanligvis i vestlig musikk ved å stabler terser((Tersene utgjør da annenhver tone i skalaen, og tersene blir da enten små (b3), hvilket gir moll, eller store (3) hvilket gjør at akkordene blir i dur.)) fra skalaen til du har akkorder med fire toner. Her er et eksempel på de tersstabler du får med C som grunntone:
Linje 254: Linje 258:
   |-----------------------------|   |-----------------------------|
  
 +
 +===== 2-5-1 i alle tonearter =====
 +
 +^ Toneart ^ ii    ^           
 +^ C-dur   | Dm7   | G7    | Cmaj7   
 +^ F-dur   | Gm7   | C7    | Fmaj7   
 +^ Bb-dur  | Cm7   | F7    | Bbmaj7 
 +^ Eb-dur  | Fm7   | Bb7   | Ebmaj7 
 +^ Ab-dur  | Bbm7  | Eb7   | Abmaj7 
 +^ Db-dur  | Ebm7  | Ab7   | Dbmaj7 
 +^ C#-dur  | D#m7  | G#7   | C#maj7 
 +^ Gb-dur  | Abm7  | Db7   | Gbmaj7 
 +^ F#-dur  | G#m7  | C#7   | F#maj7 
 +^ Cb-dur  | Dbm7  | Gb7   | Cbmaj7 
 +^ B-dur   | C#m7  | F#7   | Bmaj7   
 +^ E-dur   | F#m7  | B7    | Emaj7   
 +^ A-dur   | Bm7   | E7    | Amaj7   
 +^ D-dur   | Em7   | A7    | Dmaj7   
 +^ G-dur    Am7  | D7    | Gmaj7   
 +
 +
 +
 +====== Kilder ======
 +  * [[http://www.chordalogy.com/guitar-tutors/251-tutor/intro/intro.html|II-V-I Tutor]] av Joe Bianco, er en webapplikasjon med en helt drøss gitargrep for 251 i både dur og moll!
 +  * [[http://www.mattwarnockguitar.com/bio|Matt Warnock]] - som er en glimrende gitarlærer! - har utviklet en egen [[http://www.mattwarnockguitar.com/matt-warnock-guitar-251-chord-app-for-iphone-and-ipad|251-applikasjon for Apple (iPhone ) og Android]]. Han har ellers en masse leksjoner på sitt nettsted som går inn på denne progresjonen, så [[http://www.mattwarnockguitar.com/bio|Matt Warnocks hjemmeside]] er bokmerkbar!
  
  
 +Du finner hundrevis av eksempler med gitargrep for 2-5-1-progresjoner i både dur og moll fra @flat7th_en på Twitter!
 + 
 +<html><a class="twitter-timeline" data-height="640" data-theme="dark" data-link-color="#2B7BB9" href="https://twitter.com/flat7th_en?ref_src=twsrc%5Etfw">Tweets by flat7th_en</a> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script></html>
  • ii-v-i.1308666079.txt.gz
  • Sist endret: 12 år siden
  • (ekstern redigering)