fingertrening

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
fingertrening [d.m.Y H:i] adminfingertrening [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 1: Linje 1:
 +====== Teknikk - Fingertrening ======
 +
 Det viktigste på denne siden er avsnittet [[#test_deg_selv_-_horisontale_fingerbevegelser|Test deg selv]] Det viktigste på denne siden er avsnittet [[#test_deg_selv_-_horisontale_fingerbevegelser|Test deg selv]]
  
Linje 5: Linje 7:
 ====== Fingertrening for gitarister ====== ====== Fingertrening for gitarister ======
  
-For å få uanstrengt kontroll og hurtighet må du være bevisst på to ting+Du ønsker å oppnå uanstrengt kontroll og hurtighet.  
-  -Trene på å bruke fingrenes rotledd og unngå å aktivere muskulaturen som styrer andre fingerledd, slik at all bevegelse kommer via fingrenes rotledd+ 
-  -Begynn sakte og sikkert. Søk presise og nøyaktige bevegelser, ikke hastighet. Da kommer hastigheten etterhvert. + 
 +===== Høyre hånd - plekter ===== 
 + 
 +Enhver har sin metode her. Men det kan være en idé å øve på å bare bruke håndledd når du slår an strengene med plekter 
 + 
 +===== Venstre hånd ===== 
 + 
 +Her er noen tips i så måte: 
 +  * Venstre hånd: 
 +    Hold gitaren slik at gitarhalsen peker litt bort fra deg. Som om du holder et gevær. 
 +    - Tenk deg at gitaren og halsen er så stor og tung at du knapt kan rikke den. Og som om du skal gripe fatt i gitarhalsen og dra den til deg med stor kraft, grip tak i halsen med venstre hånd, og som om den er altfor tung til å kunne rikkes med fingertuppene slik at du må bruke hele hånda og få så godt tak som mulig for å klare å dra den til deg. Hold taket, og legg nå merke til hvordan fingre, tommel og håndledd naturlig befinner seg. Du ser fingre danner en jevn bue. Det er knapt noen bøy i håndleddet. Tommelen peker mot pekefingeren, men det av tommelen som ligger an og presser mot gitarhalsen, er slett ikke tuppen av tommelen, men siden av tommelfingeren. Hvis du holder tuppen av tommelen holder rett på gitarhalsen, får du en feil vri på hånda, og problemer med å spille lillefingeren, med unaturlig bøy i håndledd. 
 +    - Slipp så forsiktig opp det taket du har om gitarhalsen, og slapp av i fingrene. Og vips har du hvilestillingen for venstre hånd og fingre. 
 +    - Prøv så å spille en skala eller noe. La bevegelsen i venstre hånds fingre gå fra fingrenes rot-ledd. 
 +    - Fokuser på å unngå å aktivere eller stresse annen muskulaturen. Muskler som styrer andre fingerledd eller andre deler av hånd og armnakke og kropp. All bevegelse kommer uanstrengt via fingrenes rot-ledd, og slik at hånda på gripebrettet, har form som om du griper rundt en tennisball eller et egg.  
 +  - Beveg fingrene sakte og sikkert. Søk presise og nøyaktige bevegelser, ikke hastighet. Da kommer hastigheten etterhvert. 
  
 Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd.  Muskulaturen som styrer fingrenes første ledd - rotleddet - fungerer annerledes enn muskulaturen som styrer fingrenes andre og tredje ledd. 
Linje 14: Linje 30:
   - muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger.   - muskulaturen som kontrollerer rotleddet, er uavhengige for hver finger.
  
-Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, så vil du da utnytte dette forholdet at rotleddet bare har en hvilestilling. Hvis fingrene ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at du slipper en streng, så betyr det at du aktiverer musklene som styrer andre fingerledd enn rotleddet.  +Hvis du vender deg til å slappe helt av i fingrene straks du med rotleddet har slått an, eller holdt ned en streng, slik fingrene da liksom spretter tilbake til utgangsposisjonen, så vil du da utnytte dette forholdet at rotleddet bare har en hvilestilling. Hvis fingrene ikke går tilbake til utgangsposisjonen etter at du slipper en streng, så betyr det at du har aktivert musklene som styrer andre fingerledd enn rotleddet.  
    
 Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda.  Sjekk selv: Observer fingrenes bevegelse fra rotleddet og fra de øvrige leddene når du slappe helt av i hånda og snur hånda slik at håndflaten vender oppover, og deretter nedover, mens du altså er helt avslappet i hele hånda. 
Linje 22: Linje 38:
 Prøv nå å bevege en finger fra rotleddet og slapp så helt av igjen. Rotleddet vender da med relativt stor kraft tilbake til sin éne naturlig hvilestilling.  Prøv nå å bevege en finger fra rotleddet og slapp så helt av igjen. Rotleddet vender da med relativt stor kraft tilbake til sin éne naturlig hvilestilling. 
  
-Det andre fingerledd hviler i ulik stilling når du først knyttr neven og slapper av, og deretter strekker ut fingrene og slapp av.+Det andre fingerledd hviler i ulik stilling når du først knytter neven og slapper av, og deretter strekker ut fingrene og slapp av.
  
 Andre leddet er som spent opp mellom to stramme strikker. Bevegelse i begge retninger fører tilbake til samme stilling ved hvile. Nesten uansett hvor liten bevegelsen har vært, vil avslapping etter aktivering av rotleddets muskler bringe fingeren tilbake til hvilestilling.  Andre leddet er som spent opp mellom to stramme strikker. Bevegelse i begge retninger fører tilbake til samme stilling ved hvile. Nesten uansett hvor liten bevegelsen har vært, vil avslapping etter aktivering av rotleddets muskler bringe fingeren tilbake til hvilestilling. 
Linje 33: Linje 49:
  
 En tredje rent fysisk ting både for klimprefingrene og for å få en uanstrengt venstrehånd eller den hånd du bruker til å klemme ned strengene, er å tenke på et egg eller en brokonstruksjon, og hva det er som gjør at de kan tåle så stor belasting. Hvis du legger hendene flatt på en bord, og så løfter opp etter rotleddet slik at hånda hviler på fingertuppene mot bordet, så vil du se at det er størst belastning på rotleddets muskler når fingrene er rette og håndflatene er såvidt over bordet. Hvis du så krummer fingrene slik at de danner en form som et egg eller en bro, merker du at det er mindre muskelbruk som skal til. Fingrene kan bære mer og lenger når hånda har en form som om du holder ett egg. En tredje rent fysisk ting både for klimprefingrene og for å få en uanstrengt venstrehånd eller den hånd du bruker til å klemme ned strengene, er å tenke på et egg eller en brokonstruksjon, og hva det er som gjør at de kan tåle så stor belasting. Hvis du legger hendene flatt på en bord, og så løfter opp etter rotleddet slik at hånda hviler på fingertuppene mot bordet, så vil du se at det er størst belastning på rotleddets muskler når fingrene er rette og håndflatene er såvidt over bordet. Hvis du så krummer fingrene slik at de danner en form som et egg eller en bro, merker du at det er mindre muskelbruk som skal til. Fingrene kan bære mer og lenger når hånda har en form som om du holder ett egg.
 +
  
  
Linje 350: Linje 367:
  
 ===== Akkordskifter ===== ===== Akkordskifter =====
-Øvelse på å skifte mellom akkorder er god fingertrening. Og det sier seg selv at det er viktig for å god flyt når du spiller akkordprogresjoner.  
  
-Kluet er for det første å være mest mulig gjerrig med fingerbevegelseneØve på typiske akkorskifter sånn at fingrene beveger seg minimalt!+{{ :v-i_med-akkordene-d-til-g.png?nolink|5-1-progresjon med akkordene D til G}} Nybegynner gjør den feilen å løfte alle fingre fra fingebrettet når de skal skifte grep
  
-Generelt kan man si at jo flere fingre du må flytt fra en streng til en annen. jo vanskeligere blir det. Men ofte er det en eller to fingre som ikke bytter streng. Ved å merke seg og få et bevisst forhold til hvilke finger som ikke bytter streng, blir det mye lettere å øve inn skifter fra en akkord til en annen.+Men ofte er det ikke nødvendig. Det er ofte en eller to fingre som ikke behøver å løftes eller bytte streng.
  
-Du kan da bruk fingre som <<hengsler>>, <<ankerfeste>>, <<omdreiningspunkt>> så å si, mellom grepene. Det gjør du da ved å ikke løfter denne fingeren mellom grepene, men holder den på samme sted om det er samme bånd, eller la den gli langs strengen fra den ene til den neste akkorden+De kan du da bruke som <<hengsler>>, <<ankerfeste>>, <<omdreiningspunkt>> mellom grepene, ved da å ikke løfter dem.
  
-Hvis man ser på akkordene D og G... +Det kan du ofte finne ut av det ved å sjekke om akkordene har noen noter til felles.  
 + 
 +Hvis vi tar notene til akkordene D og G, har de for eksempel noten D til felles:
  
 {{:akkorden-d-sine-noter-paa-gitarhalsen.png?nolink|Beliggenheten til notene for durtreklangen D på gitarhalsen}} {{:akkorden-d-sine-noter-paa-gitarhalsen.png?nolink|Beliggenheten til notene for durtreklangen D på gitarhalsen}}
Linje 364: Linje 382:
 {{:akkorden-g-sine-noter-paa-gitarhalsen.png?nolink|Beliggenheten til notene for durtreklangen G på gitarhalsen}} {{:akkorden-g-sine-noter-paa-gitarhalsen.png?nolink|Beliggenheten til notene for durtreklangen G på gitarhalsen}}
  
-... så ser man at de har noen note til felles, nemlig noten D.+Det er noten som befinner seg under ringfingeren på begge grepeneDa kan ringfingeren kan da være det faste punkt de flytter fingrene rundt.
  
-Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G. Hvilke finger kan her fungere som ankerfeste?+Øvelse: Skift mellom de vanligste grepene for akkordene D og G, ved å holde ringfingeren fast slik at du kun beveger på pekefingeren og langfinger.
  
         G    D    G    D    G              G    D    G    D    G     
Linje 375: Linje 393:
   --------2---------2---------2---     --------2---------2---------2---  
   --------3---------3---------3---     --------3---------3---------3---  
- 
-Legg merke til at du kan la ringfingeren (3) være felles for dem.  
- 
-      D            G  
-  ---2(2)--    ----3(4)-- 
-  ---3(3)--    ----3(3)-- 
-  ---2(1)--    ----0----- 
-  ---0 ----    ----0----- 
-  ---------    ----2(1)-- 
-  ---------    ----3(2)-- 
-  Fingersettingen i parantes 
- 
-Øve på å holde ringfingeren fast slik at du kune beveger på pekefingeren og langfinger.  
- 
-OBS! Pass på å ikke å prøve å bytte raskere enn du spiller rent og riktig. Det er bedre å gjøre det sakte og sikkert enn raskt og upresist. Jo roligere og mer avslappet og korrekt du øver inn ting, jo raskere kan du tilslutt bli, og jo mindre feil vil du øve inn, som du så må rette på senere. 
  
  
 Her er en annen variant med et <<glidende ankerfeste>> til nabotone. Samme prinsippet gjelder her. Her er en annen variant med et <<glidende ankerfeste>> til nabotone. Samme prinsippet gjelder her.
  
-Øvelser: For standargrepene A7 og D har du ingen felles toner der du har fingre. Men derimot har du nabotonene Db og D, slik at du da bare kan gli med ringfingeren fra Db til D:+Øvelser: For standardgrepene A7 og D har du ingen felles toner der du har fingre. Men derimot har du nabotonene Db og D, slik at du da bare kan gli med ringfingeren fra Db til D:
  
  
Linje 443: Linje 446:
 En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep.  En annen ting du kan øve på i så måte er å posisjonere fingrene over strengene slik at du sette ned alle fingrene samtidig når du tar et grep. 
  
-Det er som nevnt like viktig å få en uanstengt og riktig vridning på hånd - og vinkel på håndledd og fingerledd - som det er å posisjonere fingertuppene riktig. En må tilstrebe en vinkel og vridning på hånda slik at det for et grep faller helt naturlig å sette ned fingrene samtidig.+Det er som viktig å både få ledig vridning på hånden - og vinkel på håndledd og fingerledd - som det er å posisjonere fingertuppene riktigslik at grep faller helt naturlig, slik at du setter ned de fingrene du må flytte på samtidig.
  
 For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet. For eksempel er overgangen mellom Fmaj7 og G7 nedenfor, lite annet enn en vridning av håndleddet.
  • fingertrening.1393377550.txt.gz
  • Sist endret: 10 år siden
  • av admin