dominant

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
dominant [d.m.Y H:i] – ekstern redigering 127.0.0.1dominant [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) admin
Linje 23: Linje 23:
 ===== Sekundær dominant, bidominant ===== ===== Sekundær dominant, bidominant =====
  
-**Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom på det syvende trinnet. Du kan altså legge på en V7-akkord på de fleste akkorder i en akkordprogresjon som så forløses med den akkorden som er oppgitt i partituret.+**Sekundære dominanter** er vanlig å bruke i jazz på alle akkorder utenom vii - dvs. akkorden på det syvende trinnet i skalaen. Du kan altså foregripe alle andre akkorder med dens V7 i en akkord-progresjon.
  
 ^ Sekundære dominanter   ^ Alternative betegnelse ^ Forløses med ^ Eksempel i C-dur |  ^ Sekundære dominanter   ^ Alternative betegnelse ^ Forløses med ^ Eksempel i C-dur | 
-| VI7  | V7/II  | IIm7   | A7/Dm7   | +| VI7  | V7/II  | IIm7   Dm7 kan spilles som A7 -> Dm7   | 
-| VII7 | V7/III | IIIm7  | H7/Em7   |  +| VII7 | V7/III | IIIm7  | Em7 kan spilles som B7 -> Em7   |  
-| I7   | V7/IV  | IVMaj7 | C7/Fmaj7 | +| I7   | V7/IV  | IVMaj7 | Fmaj7 kan spilles som C7 -> Fmaj7 | 
-| II7  | V7/V   | V7     | D7/G7    | +| II7  | V7/V   | V7     G7 kan spilles som D7 -> G7    | 
-| III7 | V7/VI  | VIm7   | E7/Am7   |+| III7 | V7/VI  | VIm7   Am7 kan spilles som E7 -> Am7   |
  
  
-Dvs. Akkordprogresjon over som dette +Akkord-progresjon over som dette 
  
 - | Dm7 | G7 | Cmaj7 | - | Dm7 | G7 | Cmaj7 |
Linje 40: Linje 40:
  
 - | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 | - | A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |
 +
 +Og også 
 +
 +- | E7 A7 Dm7 | G7 | Cmaj7 |
  
  
  • dominant.1308666066.txt.gz
  • Sist endret: 7 år siden
  • (ekstern redigering)