Forskjeller
Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
akkorder:akkorder [d.m.Y H:i] – admin | akkorder:akkorder [d.m.Y H:i] (nåværende versjon) – admin | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
**Akkord** er tre eller flere toner som man har funnet at klinger godt i sammen. | **Akkord** er tre eller flere toner som man har funnet at klinger godt i sammen. | ||
- | Hvis du prøver deg fram, for å finne tre toner som klinger godt i sammen på instrumentet ditt, vil du antagelig først og fremst | + | Hvis du prøver deg fram, for å finne tre toner som klinger godt i sammen på instrumentet ditt, vil du antagelig først og fremst finner |
- | Og hvis du spiller flere akkorder etter hverandre, vil du antagelig først og fremst finne akkorder som består av toner fra samme skala / toneart. Så ut fra det kan vi grovt sett definere akkord som en **samklang av tre eller flere toner, der tonene har ters-avstand og hvor tonene er hentet fra en skala**. | + | Og hvis du spiller flere akkorder etter hverandre |
+ | Eller grovt sett, en akkord er en stabel av store og små terser. | ||
+ | Men akkurat som du kan spille en liten melodi over en akkord, så kan du ta melodi-tonene og legge dem til en gitt akkord, og slik få mer avanserte akkorder, der de tillagte tonene ikke nødvendigvis har tersavstand eller hører til skalaen. | ||
Linje 475: | Linje 477: | ||
- | [[fmaj9]] [[cmaj9]] [[maj9-arpeggio]] | + | [[fmaj9]] [[cmaj9]] [[maj9-arpeggio]] [[Cm7]] |
+ | [[Bm7b5]] |