====== V7-I-progresjon ====== En //**akkord-progresjon**// eller //akkordrekke// - i dur, som beveger seg fra den dominante septim-akkorden på femte trinn i skalaen til tonika-akkorden på første trinn i durskalaen. Denne progresjonen er en såkalt autentisk kadens, også kalt autentisk slutning. Generelt gjelder det at enhver liten septim-akkord leder sterkt til den akkord som befinner seg et intervall på en kvart opp, eller en kvint ned i skalaen. Bevegelsen fra dominant til tonika er et spesialtilfelle av den regelen. I C-dur er den dominante septimen G7 og tonikaen er akkorden C. {{:akkorder:g7-akkord.png?nolink|G7s akkord-toner på gripebrettet}} {{:akkorder:c-dur-akkord.png?nolink|C-dur-treklangens akkord-toner på gripebrettet}} Øvelse: spill igjennom denne rekken av akkorder, og prøv så å finne flere varianter. Og lytt til hvordan akkortonene beveger seg, G går til C, F går til E, og B går til C. {{:akkorder:v7-i_g7-c.png?nolink|Forskjellige mulige gitargrep for kadensen G7 til C-durtreklang}} En god øvelse for å få dette inn i ørene, er å synge én og én av akkordtonene mens du spiller progresjonen. Altså synge G -> C, mens du spiller progresjonen. Og så F -> E fortsatt mens du spiller akkordene. Så B - > C og D -> C. Dvs. med det formål å kunne høre og identifisere hver enkelt akkordtonene og deres bevegelse mens du spiller. ===== Mer avanserte akkorder ===== C-dur-akkord kan være en hvilken som helst dur-akkord med C som grunntone: Cadd9, C6, Cmaj7, Cmaj9, C69. {{:akkorder:cmaj7-ekstensjoner.png?nolink|}} V7-akkorden kan være en hvilken som helst dominant septim-akkord: G7b9, G7#9, G7b5, G7#5, G9, G9b5, G9#5, G7#5b9, G13 osv. {{:akkorder:g7-mulige-ekstensjoner-og-altereringer.png?nolink|}} Det som bestemmer hva som passer i det enkelte tilfellet, er melodien i sangen, og hva du selv synes klinger godt. SVG: {{:akkorder:g7-mulige-ekstensjoner-og-altereringer.svg|SVG}} {{pdfjs 98%,400px>:akkorder:g7-mulige-ekstensjoner-og-altereringer.pdf|PDF}} ===== Substitusjoner for V7-akkorden ===== V7-akkorden kan substitueres med en liten septim-akkord en tritonus opp eller ned. Denne substitusjonen kalles b5-substitusjon. For G7 er det Db7 (eller en eller annen variant av Db7). V7-akkorden kan også byttes ut med en dim7-akkord bygd fra G7s ters (B), kvint (D), lille septim (F) eller lille none (Ab), eller mao. Bdim7 = Ddim7 = Fdim7 = Abdim7 - dvs. alle disse forminskede septimakkordene har samme akkordtoner: {{:akkorder:bdim7-ddim7-fdim7-abdim7-akkorder.png?nolink|}}